Supply Chain Magazine juni 2019 | Digitalisering & Trends

Inhoudsopgave Supply Chain Magazine 4

Verschijningsdatum: 21 juni 2019

18 | Profile Willemien Broeders

‘De supply chain raakt aan alles, maar niemand weet wat er gebeurt en hoeveel het kost’, zag Willemien Broeders, Supply Chain Director North West Europe bij Perfetti Van Melle. Dat ‘oude’ beeld haalde zij binnen het bedrijf van het netvlies. Het resultaat: een tool om een betere forecast en planning en daarmee een totale S&OP-planningscyclus te maken. ‘Er is nu veel meer rust.’

26 | Digitaal aftasten

Wij bevinden ons momenteel in de overgang tussen twee tijdperken. We verlaten het computertijdperk en betreden het digitale tijdperk met Artificial Intelligence als dominante technologie. Tijdens die overgang is voorzichtigheid geboden. We moeten vooruit blijven kijken en voetje voor voetje aftasten waar de grond stabiel is. Een te grote stap naar links of rechts kan fataal zijn.

36 | Trendonderzoek

Om te overleven in een veranderende wereld moeten bedrijven hun strategie en supply chains afstemmen op verschillende mega-, macro- en microtrends. Supply Chain Media heeft hiervoor het Trend Compass ontwikkeld met daarin de nieuwe technologische innovaties verwerkt per bedrijfsstrategie. De uiteenlopende impact van trends is gebaseerd op eigen onderzoek onder supply chain-verantwoordelijken.

44 | Bedrijfsdilemma’s

Digitalisering, globalisering en duurzaamheid dwingen bedrijven tot het maken van keuzen. Privacy lijkt in strijd te zijn met transparantie en visibility. Supply Chain Magazine legde een aantal supply chain-directeuren stellingen voor. ‘De digitalisering van de supply chain zou in de problematiek van protectionisme wel eens een onverwachte positieve rol kunnen gaan spelen.’

Verder in dit nummer

8 | Nieuws

  • Circular IQ wint tweede European Supply Chain Start-up Contest
  • Break-outsessies inNOWvate: S&OP vraagt afstemming én richting
  • Intelligent spend belangrijke stap in vraaggestuurde keten

Trendinterviews

32 | Fabrice Maquignon, CEO bij Alpega Group
35 | Niek Bloemendaal, Senior Supply Chain Specialist bij BLMC
41 | David Landau, Chief Product Officer bij BluJay Solutions
42 | Bas Daver, Principal, en Erik Diks, Managing Director Europe bij Chainalytics
43 | Meinderdjan Botman, CCO bij DSV Solutions
47 | André Vriens, managing partner en senior consultant bij EyeOn
48 | Alfons Willemsen en Hans van der Drift, partners Involvation
51 | Eric van Dijk, CEO bij Slimstock
52 | Michel van Buren, directeur van Solventure
54 | Frank Erftemeijer, medeoprichter en partner bij Yellowstar

16 | Snapshots

De Rijtuigenloods in Amersfoort was 22 mei wederom het decor voor het inNOWvate Supply Chain Event. Een fijne mix van nostalgie en innovatie en een keur aan vooraanstaande sprekers vormden een onuitputtelijke inspiratiebron voor de bezoekers. Die zagen start-up Circular IQ en scale-up Seven Senders de European Supply Chain Start-up/Scale-up Contest winnen.

49 | Media

In ‘Wegwijzer in het digitale doolhof’ beschrijft Annet Aris, professor digitale strategie aan de businessschool Insead, het winner-takes-all-effect in het internettijdperk en het verschil tussen disruptie en transformatie. Ze adviseert bedrijven een eigen ‘disruptometer’ te maken om voorbereid te zijn op veranderingen. Het boek vol dilemma’s krijgt van Supply Chain Media vier sterren.

57 | Career moves

Stelina Todorova’s stapt over van KPMG Nederland naar Amgen, waar ze de functie van Supply Chain Manager bekleedt. ‘Naast de dagelijkse werkzaamheden besteed ik veel tijd aan diverse verbeterprojecten waarbij ik me focus op het creëren van langetermijn-visibility door betere forecasting. Daarvoor is het belangrijk dat de kwaliteit van de langetermijn-forecasting verbetert.’

Meer lezen? Neem een abonnement op Supply Chain Magazine!