Supply Chain Magazine maart 2019 | S&OP en IBP

Inhoudsopgave Supply Chain Magazine 2

Verschijningsdatum: 22 maart 2019

18 | Profile Marc Engel

Voor het tweede jaar voert Marc Engel, Chief Supply Chain Officer bij Unilever, de ranglijst van invloedrijkste supply chain executives in Europa aan. De rode draad in Engels carrière is zijn verlangen om het verschil te maken: ‘Iedere vrijdag schrijf ik op welk verschil ik de afgelopen week denk te hebben gemaakt en als ik constateer onvoldoende impact te hebben gehad, dan verander ik mijn agenda.’

24 | Plannen in schemerlicht

Alfons Willemsen, partner bij Involvation, laat zijn licht schijnen over no-touch planning en lights-out planning. In zijn Preek beantwoordt hij twee door hemzelf opgeworpen vragen: is het überhaupt mogelijk om een planning te bereiken waar geen tussenkomst meer noodzakelijk is? En is dit wenselijk? Zijn suggestie: dimmen is prima, maar doe het licht niet helemaal uit.

26 | IBP: keuzes maken

Veel bedrijven staan voor de volgende stap in hun S&OP-reis: de stap naar Integrated Business Planning (IBP). Maar hoe zet je die stap? En welke valkuilen kom je onderweg tegen? Ervaringsdeskundigen praten over de korte- versus middellangetermijnplanning, over te veel detailinformatie en ongestructureerde informatie en over de jaarlijkse budgetrondes.

38 | Visibility vergroot vertrouwen

Misstanden in de foodsector zoals het melamine- en het paardenvleesschandaal wakkeren transparantie en duurzaamheid aan. Consumenten eisen inzicht in de toeleveringsketen van voedsel. Dat dwingt retailers transparant te zijn over de herkomst en afgelegde weg van de producten in de schappen. Visibility is de sleutel om het consumentenvertrouwen terug te winnen.

Verder in dit nummer

8 | Nieuws

  • Eerste SCM Start-up Health Check: veel optimisme
  • Meeste fabrikanten in beginfase digitalisering supply chain
  • Adoptie digitale supply chain: fabrikant zit vast in silo’s

10 | Start-up Contest 2019

Voor het tweede jaar op rij organiseert Supply Chain Media de tweede European Supply Chain Start-up Contest. Bij deelname aan de prestigieuze wedstrijd krijgen bedrijven de gelegenheid zich te presenteren aan supply chain professionals tijdens het inNOWvate Supply Chain Event op 22 mei in Amersfoort. Inmiddels hebben zich ruim 20 start-ups aangemeld voor de contest.

11 | Supply Chain Professional

Wie volgt Joost Donkers van FrieslandCampina op als Supply Chain Professional van 2019? Supply Chain Media, BLMC en Inspired-Search selecteerden drie sterke kandidaten voor de verkiezing: Rogier van Hasselt (Tate & Lyle), Valérie Kakebeeke-de Bruin (Unilever) en Antoine Leclercq (Ampleon). 9 april is de voorronde op Nyenrode, 26 juni de finale in Fort bij Vechten.

17 | Snapshots

Supply Chain Media organiseerde 19 februari bij het Materieellogistiek Commando Land
in Leusden in samenwerking met Defensie een workshop over innovatie en 3D-printing. Defensie test met Dimanex al 3D-geprinte onderdelen. ‘Al lukt een reserveonderdeel printen niet binnen een uur’, verduidelijkte Pieter Ruijssenaars van Dimanex ter plekke.

49 | Career Moves

Geert Mulder koos voor een zelfstandig bestaan als interimmer, maar greep de functie van Manager Warehouse Operations bij Wehkamp met twee handen aan. Vanwege zijn rol: ‘Het verder optimaliseren van de logistieke operatie naar operational excellence en zorgen dat de bestaande en nieuwe klanten zich blijven binden aan Wehkamp. Daarnaast groeit de logistieke operatie.’

Meer lezen? Neem een (proef)abonnement op Supply Chain Magazine!

Marc Engel Unilever