Trendinterview EyeOn: ‘De toekomst begint nu’

Trendinterview EyeOn: 'De toekomst begint nu'

De wereld is minder voorspelbaar dan vroeger. Consumenten zijn minder trouw aan een merk en de productportfolio’s van bedrijven worden steeds complexer door combinaties van artikelen, kanalen en klantcombinaties. André Vriens, managing partner en senior consultant bij EyeOn, ziet dat het steeds ingewikkelder wordt voor bedrijven om te bedenken waar je goed aan doet. In dit artikel vertelt hij hoe bedrijven zouden moeten omgaan met deze veranderende wereld.

Nu klanten zelf online vergelijkingen kunnen maken en minder vaak vast zitten aan één leverancier en de productportfolio’s steeds uitgebreider worden, brengt dit nieuwe uitdagingen mee voor bedrijven. ‘Door de grotere transparantie werken allerlei werkwijzen niet meer die vroeger wel werkten. Bedrijven vragen zich dan ook steeds meer af: hoe ga ik in de toekomst mijn geld verdienen?’

Organiseren

Bedrijven die deze uitdagingen aan willen gaan, zullen zich volgens Vriens vooral af moeten vragen: hoe en waar begin ik? ‘Wij helpen bedrijven hiermee door onder andere de dynamiek van hun business in kaart te brengen. Vervolgens kijken we hoe processen en rollen slimmer ingericht kunnen worden en kijken de data scientists van EyeOn hoe er waarde gehaald kan worden uit de data, bijvoorbeeld om forecast en plan processen te optimaliseren.
Vriens ziet dat het voor bedrijven vooral belangrijk is om zich nu al actief voor te bereiden op de toekomst. No touch S&OP, waarbij de planning volautomatisch verloopt, is daarbij volgens hem een goed punt om naartoe te werken.
‘Is no-touch S&OP morgen realistisch? Wellicht niet. Maar wat wel vast staat is dat bedrijven nu alvast stappen moeten gaan zetten in die richting. Kijk welke stappen als eerste waarde genereren en tegelijk helpen aan de lange termijn ambitie. Al die kleine stappen zorgen ervoor dat je neit stil komt te staan als organisatie.’

Trendinterview: ‘De toekomst begint nu’

Het hele trendinterview met André Vriens van EyeOn lezen? Vul hieronder je gegevens in en ontvang het volledige interview ‘De toekomst begint nu’ in je mailbox.

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.

Download: Trendinterview met André Vriens, EyeOn