Start-up Traxed zet in op blockchain voor duurzaamheidsrapportages
Traxed is een nog piepjong bedrijf, opgericht in 2023, dat zich volledig focust op het verzamelen van duurzaamheidsdata voor het voldoen aan CSRD-wetgeving. Tiziano Tavasanis vertelt waarom hij het bedrijf heeft opgericht en wat hij na één jaar ondernemerschap heeft geleerd. ‘Blockchain is een perfect instrument voor CSRD-rapportages.’
‘Ik ben dit bedrijf begonnen naar aanleiding van gesprekken met managers die zich grote zorgen maakten over hoe ze ooit de juiste data van al hun ketenpartners zouden kunnen bemachtigen’, meldt Tiziano Tavasanis (foto). ‘Veel bedrijven hebben honderden tot duizenden toeleveranciers waarvan ze informatie nodig hebben om te bepalen of ze als keten voldoende duurzaam zijn. Nu zijn er al de nodige oplossingen om deze informatie te vergaren, maar dat zijn meestal add-on’s die bedrijven aan hun logistieke systemen moeten koppelen. Hierdoor worden deze systemen extra kostbaar en zijn ze ook minder makkelijk in gebruik.’
Niet manipuleren
Tavasanis is van huis uit software-ontwikkelaar en was zeventien jaar CTO bij een onderneming die innovatieve bedrijfsoplossingen ontwikkelde. Zijn kennis van blockchain-technologie kwam goed van pas bij het ontwikkelen van de traceability manager die hij voor ogen had. ‘Het voordeel van blockchain is dat bedrijven vertrouwelijk en veilig met elkaar data delen zonder dat je een derde partij nodig hebt om dit te controleren. De data zijn ook onveranderlijk, dus er is niemand die de gegevens kan manipuleren. Daardoor is blockchain het perfecte instrument voor CSRD-rapportages.’ Traxed maakt gebruik van de zogenaamde Polygon-blockchain, die bekendstaat om zijn energiezuinigheid.
Eerste grote klant
Een bedrijf dat het platform van Traxed als één van de eerste heeft ingezet, is de Italiaanse machine- en componentenfabrikant SCM Group. Tavasanis: ‘Hun grootste uitdaging was dat ze een tool zochten waarmee ze konden voldoen aan de Europese ESG/CSRD-wetgeving. Om zelf al die data van toeleveranciers te verzamelen, was voor hen ondoenlijk. Ze waren het eerste grote bedrijf dat met Traxed ging werken, dus de feedback waar zij mee kwamen was voor mij van grote waarde.’ Bedrijven die het platform ook eens willen uitproberen, kunnen hiervoor een gratis testaccount aanmaken op de website van Traxed.
Vertrouwen krijgen
Traxed is nu een jaar bezig en heeft €200.000 aan funding om zijn product tot wasdom te laten komen. Wat is de belangrijkste les die Tavasanis als start-up-entrepreneur tot nu toe heeft geleerd? ‘Ik ben erachter gekomen dat je als jong bedrijf in een B2B-omgeving heel veel voordeel hebt van een sterke partner. Niet zozeer financieel, maar vooral door het vertrouwen dat je krijgt. Voor ons is die partner CDP Venture Capital, dat in Italië over een groot netwerk van allerlei soorten bedrijven beschikt waarmee we via ons partnerschap makkelijk in contact konden komen. Dit leverde ons ontzettend veel nuttige leads en adviezen op.’