Flowlity werpt zich op als trusted third party voor voorraadbeheer

Flowlity

In oktober won Flowlity de European Supply Chain Start-up Pitch, een wedstrijd voor start-ups van Supply Chain Media. Voor sommigen kwam het misschien als een verrassing dat de hoofdprijs naar deze Franse start-up ging. Is nieuwe voorraadbeheersoftware de innovatie waarop supply chains in deze tijd zitten te wachten? In de eerste aflevering van Webinar Wednesday liet CEO Jean-Baptiste Clouard zien waarom Flowlity wel degelijk de hoofdprijs verdiend heeft.

Door Marcel te Lindert

De belangrijkste innovatie betreft niet de unieke algoritmes van Flowlity, maar de positie die de start-up wil innemen in de supply chain. Het twee jaar geleden opgerichte bedrijf stelt zichzelf op als ‘trusted third party’ tussen klant en leverancier. Op basis van de data van zowel klant als leverancier rekent Flowlity uit wat voor beide partijen de optimale voorraadniveaus zijn. De klant krijgt daarnaast een afgemeten besteladvies, de leverancier een nauwkeurige forecast van wat de klant gaat bestellen.

Mede-oprichter en CEO Jean-Baptiste Clouard (foto): ‘Er wordt al tientallen jaren gesproken over visibility in de supply chain. Het idee: als klanten en leveranciers hun data met elkaar delen, kan iedereen efficiënter opereren. Maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. De meeste partijen hebben er moeite mee om hun data te delen met ketenpartners. Geen enkele leverancier wil zijn klant volledige inzage in zijn orderportefeuille geven. Dat besef heeft geleid tot de oprichting van Flowlity.’

Vendor Managed Inventory

Clouard wijst op methoden die vele jaren geleden zijn geïntroduceerd om supply chains te synchroniseren. Vendor Managed Inventory (VMI) bijvoorbeeld, waarbij alle risico’s bij de leverancier worden gelegd. ‘VMI levert geweldige servicelevels op, maar is geen geweldige methode om het beslag op werkkapitaal in de supply chain te verminderen’, stelt Clouard.

Voor Collaborative Planning, Forecasting & Replenishment (CPFR) moeten klant en leverancier wekelijks in overleg om af te spreken wanneer de voorraad van de klant moet worden aangevuld. ‘Een complexe methode die nog steeds wordt toegepast, maar veel tijd kost, niet schaalbaar is en vereist dat ketenpartners gevoelige data met elkaar delen. Daarnaast wordt veel gesproken over Demand Driven MRP (DDMRP): een methode die veel problemen van een traditionele MRP-aanpak oplost, maar geen antwoord geeft op de silostructuur waarin veel supply chains zijn georganiseerd. Het blijft lastig om tussen klant en leverancier overeenstemming te bereiken over voorraadniveaus en aanvulopdrachten.’

32 procent meer voorraad

Dat het gebrek aan synchronisatie in supply chains een probleem is, blijkt uit onderzoek van MIT onder bedrijven met meer dan 10 miljard euro omzet. Als deze bedrijven erin slagen om de activiteiten tussen ketenpartners op elkaar af te stemmen, kunnen de kosten met 3 tot 8 procent omlaag. Tegelijkertijd stijgt de omzet met 1 tot 4 procent. De impact op de winst is dus enorm.

‘Elk jaar gaat wereldwijd in de retail bijna 2 biljoen dollar verloren omdat in de supply chains te weinig of te veel voorraad ligt. Dat is vergelijkbaar met de omvang van de economie in heel Frankrijk’, weet Clouard. ‘En dat wordt bepaald niet beter. De afgelopen vijftien jaar hebben bedrijven het aantal dagen voorraad met 32 procent vergroot om zich in te dekken tegen de toegenomen onvoorspelbaarheid in hun supply chains. Die onvoorspelbaarheid heeft een grote impact op het bedrijfsresultaat. Volgens McKinsey moeten bedrijven 42 procent van hun brutowinst inleveren vanwege verstoringen in hun supply chains.’

Creëren van vertrouwen

Eén van de klanten van Flowlity is Saint-Gobain, dat onder meer voorruiten produceert voor autofabrikanten. Daarvoor zijn grondstoffen nodig van verschillende leveranciers uit Europa en de Verenigde Staten. ‘Saint-Gobain wilde zijn voorraden verlagen en tegelijkertijd de servicelevels verbeteren. Leveranciers moesten regelmatig overschakelen op luchtvracht om op tijd te kunnen leveren. De doelstellingen zijn behaald. Met onze oplossing heeft Saint-Gobain de voorraden met 40 procent kunnen verlagen’, aldus Clouard.

Hij beseft dat niet iedereen Flowlity meteen zal accepteren als trusted third party. De wijze waarop de start-up de markt benadert, is daarom gericht op het creëren van vertrouwen. ‘We mikken in eerste instantie op de klant. Hen willen we de beste oplossing voor voorraadoptimalisatie leveren, gevoed door artificiële intelligentie. Als die oplossing staat, geven we leveranciers van dat bedrijf gratis toegang tot een forecast die voorspelt hoeveel de klant gaat afnemen. Pas als die leveranciers ervan overtuigd zijn dat wij de beste forecast leveren, kunnen we hen vragen om de data waarmee we de supply chain nog beter kunnen synchroniseren.’