Flowlity wint European Supply Chain Start-up Pitch

Flowlity

De Franse start-up Flowlity heeft op 13 oktober de European Supply Chain Start-up Pitch gewonnen tijdens het hybride inNOWvate Supply Chain Event in Utrecht, georganiseerd door Supply Chain Media. Flowlity kreeg een duidelijke meerderheid van de 389 door het kijkende publiek online uitgebrachte stemmen.

Het Franse bedrijf nam het in de Europese wedstrijd op tegen drie andere start-ups: Prewave uit Oostenrijk, SmarterChains uit Zwitserland en Kodiak Rating uit Zweden. Deze vier start-ups bieden elk een digitale oplossing voor visibility in de supply chain. Kodiak Rating biedt een cloud-oplossing voor leveranciersmanagement. Met het digitale platform van SmarterChains kunnen productiebedrijven een slimme routekaart voor industriële automatisering creëren en implementeren. Prewave levert waarschuwingen van supply chain-disrupties op basis van data-analyse afkomstig van social media. En winnaar Flowlity heeft een platform waarmee producenten hun leveranciers en afnemers kunnen verbinden om met Artificial Intelligence in real-time de optimale voorraadniveaus te berekenen en de herbevoorrading te regelen.

Volgens recent onderzoek door Supply Chain Media onder 106 Europese productiebedrijven gaat 40 procent van hen de komende twaalf maanden in softwareoplossingen voor end-to-end supply chain visibility investeren. Dat was de reden voor Martijn Lofvers, CEO & Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media en organisator van deze wedstrijd, om dit jaar start-ups op dit gebied te selecteren.

Maturity Matrix

Supply Chain Media publiceert jaarlijks de Maturity Matrix met Europese supply chain start-ups. Hiervoor heeft dit bedrijf meer dan 160 start-ups uit heel Europa geanalyseerd en hen gepositioneerd in een overzicht met tien categorieën van verschillende oplossingen.

‘In de vorige twee edities van de wedstrijd tijdens ons inNOWvate Supply Chain Event hebben we start-ups uit alle categorieën laten deelnemen’, vertelt Lofvers. ‘Vanwege Covid-19 hebben we ons evenement van het voorjaar naar het najaar moeten uitstellen en in meer digitale vorm laten plaatsvinden. Als consequentie hebben we de verkiezing beperkt en de aparte wedstrijd voor meer volwassen scale-ups laten vervallen.’

Voor de selectie van de vier kandidaten heeft de jury onder leiding van Lofvers alle start-ups bekeken op basis van vier dimensies: de commerciële kansen, het niveau van innovatie, de praktische toepasbaarheid van de oplossing en de duidelijkheid van de boodschap.

Online pitches

Door de aangescherpte maatregelen omtrent Covid-19 was het voor de start-ups helaas niet mogelijk om op locatie in Utrecht hun pitch te doen, zoals in de afgelopen twee jaar. Daarom presenteerden de vier finalisten in een pitch van 3 minuten hun oplossing online vanuit hun eigen locatie, veelal thuis. In de twee uur na de pitches zijn maar liefst 389 stemmen uitgebracht door kijkers, met Flowlity als overtuigende winnaar. ‘Het publiek heeft duidelijk gekozen voor een heldere en slimme oplossing die voorraden in de supply chain inzichtelijk maakt’, concludeert Lofvers.

Jean-Baptiste Clouard, CEO en oprichter van Flowlity, was zichtbaar verrast door de overwinning en dankbaar voor alle aandacht. Flowlity heeft een marketingcampagne gewonnen ter waarde van €10.000 in de verschillende mediakanalen van Supply Chain Media.

Voor wie het gemist heeft: de video van the Supply Chain Start-up Pitch is hier te bekijken.