Zeeman wil goederenvervoer over water uitbreiden

Zeeman

Retailketen Zeeman wil nog meer van zijn goederen per binnenvaartschip vervoeren. De textielsuper werkt al een aantal jaren samen met Combined Cargo Terminals (CCT), die de goederen afzet in Alphen aan den Rijn. Deze dagelijkse verbinding met twaalf afvaarten per week haalt 60.000 truckladingen van de weg af. De ambitie is om te groeien naar achttien afvaarten per week. Voor Zeeman betekent dit een beter planbaar inkomend transport, een aanzienlijke CO2-reductie én een verlaging van de transportkosten.

De route over water, de zogenaamde ‘Groene Corridor’, is voor Zeeman een betrouwbare en duurzame verbinding gebleken. En niet alleen voor Zeeman; ook een bedrijf als Heineken maakt gebruik van de corridor. CCT heeft de keuze om rechtstreeks van en naar Alpen aan den Rijn te varen of via hun hub in Moerdijk. In het geval van Zeeman organiseert CCT het hele transport vanaf de Rotterdamse haven naar het Zeeman-distributiecentrum in Alphen aan den Rijn via de hub in Moerdijk.

Duurzaamheidsdoelstelling Zeeman

MVO-manager Arnaud van Vliet van Zeeman geeft aan dat de verbinding over water exact aansluit bij de duurzaamheidsdoelstelling van Zeeman om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Behalve duurzaam is het vervoer per binnenschip in hun geval ook vele malen goedkoper dan vervoer per truck, meldt Tim Dofferhoff (foto, rechts), Supply Chain Coordinator bij Zeeman. Ook is er op deze manier sprake van een stabiele inkomende stroom als gevolg van tijdelijke opslag op inlandterminal Alpherium.

Back Office Manager Peter van Veelen (foto, links) van CCT meldt dat vanaf de terminals DDM en APMT rechtstreeks gevaren wordt. Het grote voordeel om via de hub van Moerdijk te gaan, is dat de goederen meegaan op de West-Brabant Corridor, die fixed windows heeft op een aantal andere terminals. Een ander voordeel is dat op het traject Alphen aan den Rijn-Moerdijk de Alphenaar wordt ingezet, een volledig elektrisch varend schip. De verbinding bespaart volgens Zeeman 3200 ton CO2 per jaar, ofwel 5,2 miljoen vervoerskilometers.

Betrouwbare verbinding

Met die besparing draagt de verbinding ook bij aan de doelstelling van de provincie Zuid-Holland om te zorgen voor een duurzamere en beter bereikbare provincie. De betrouwbaarheid van de verbinding zou meer dan 99 procent bedragen. De Groene Corridor is als zodanig ook opgenomen in het landelijke programma ‘Joint Corridors Off-Road’ van de Topsector Logistiek. Doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding.