Heineken wil zijn bier klimaatneutraal vervoeren

Heineken bier klimaatneutraal

Kunnen we onze logistiek klimaatneutraal maken? Met die vraag van Heineken Nederland Supply begon een samenwerkingsverband waarin op dit moment acht partijen een concept ontwikkelen voor elektrische, emissieloze binnenvaart.

Door Mirjam Hulsebos

‘Het eerste elektrisch aangedreven schip wordt op dit moment geschikt gemaakt voor de vaart met batterijcontainers. Ik heb er vertrouwen in dat er over twee tot drie jaar tientallen elektrisch aangedreven binnenvaart-schepen in gebruik zijn die gebruik maken van ditzelfde batterijsysteem. Op die schaal kan het concept qua kosten concurreren met fossiele brandstof’, stelt Jan Kempers (foto, links), programmamanager duurzame ontwikkeling bij Heineken Nederland Supply.

We ontmoeten Kempers op de overslaglocatie Alpherium in Alphen aan den Rijn, waar iedere dag 200 containers Heineken-bier via binnenvaartschepen naar de Rotterdamse haven worden gebracht voor de export. Hij zegt: ‘Heineken is al lang bezig met het verduurzamen van de keten, van de brouwerij en glasproducent tot en met de consument. Op allerlei gebieden lopen initiatieven, ook op het gebied van transport.’

Dichtbij de afzetmarkten produceren is – in theorie – het meest duurzaam, maar dat kan niet altijd. Vandaar dat Heineken, ondanks dat het bedrijf wereldwijd brouwerijen heeft, toch nog altijd behoorlijk wat bier vanuit Nederland over de wereld verscheept. Sinds 2010 gebeurt het binnenlandse transport vanaf de productielocatie in Zoeterwoude naar de Rotterdamse haven per binnenvaartschip. Het transport vanaf de brouwerij in Den Bosch naar Antwerpen en Rotterdam gebeurt zelfs al veel langer over het water. Kempers: ‘Daarmee hebben we onze binnenlandse logistiek behoorlijk groener gemaakt. Maar het is natuurlijk niet genoeg. Wij zien volledig elektrisch aangedreven schepen als de volgende stap.’

Systeemverandering

Heineken realiseerde zich echter direct dat ze voor de volgende stap partnerships zouden moeten aangaan met andere spelers in de keten. ‘We hebben van het klimaatneutraal maken van onze brouwerijen geleerd dat je grote ambities nooit alleen kunt realiseren, je moet de samenwerking zoeken met anderen die hetzelfde doel nastreven. Als je van elektrisch aangedreven binnenvaart een succes wilt maken, dan moet je namelijk het hele systeem veranderen. Veel meer verladers en rederijen moeten mee gaan doen’, zegt Kempers.

In het streven naar een klimaatneutrale brouwerij had Heineken al het initiatief Groene Cirkels in het leven geroepen, samen met de provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap Rijnland en kennispartners Wageningen Environmental Research en Naturalis Biodiversity Center. Groene Cirkels is een platform om samen groene ambities te realiseren. Kempers: ‘Daarmee verbinden we partijen op een positieve manier, gebaseerd op een intrinsieke motivatie om te verduurzamen. De partijen zien in dat ze gezamenlijk sneller hun groene ambities kunnen verwezenlijken. Soms is duurzaam kostenneutraal of zelfs goedkoper, maar soms doen partijen ook mee omdat ze inzien dat ze zichzelf op lange termijn buitenspel plaatsen als ze niet nu al beginnen met innovatie.’

Strengere emissie-eisen

Tijdig beginnen met verduurzaming om straks de boot niet te missen, geldt zeker voor de binnenvaart, zegt Bert van Grieken, general manager van Combined Cargo Terminals (CCT, foto rechts). ‘De binnenvaart is een groene modaliteit, maar het wegtransport staat niet stil. Daar gaat verduurzaming heel snel. Als de binnenvaart niet aanhaakt, dan plaatsen we onszelf buitenspel. Dat gaat sneller dan velen denken. Daar komt bij dat er verplichte regelingen aankomen voor emissienormen. Schippers hebben de keus: investeren in een uitlaatgas-reinigingssysteem of schonere energie gebruiken voor de aandrijving van hun schip.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2019.