Xenos vraagt leveranciers om marketingbijdrage

Xenos verlangt van zijn leveranciers dat zij gaan meebetalen aan vernieuwing van de winkels. Bedrijven die aan het dochterbedrijf van de verlieslijdende Blokker Holding leveren, hebben een brief ontvangen waarin om een bijdrage aan nieuwe marketinguitgaven wordt gevraagd. Xenos wil een korting van 2 procent op iedere factuur. Dat bericht het FD van 15 maart 2017.

Winkelbedrijf Xenos maakt een moeilijke tijd door. Vorig jaar zag de keten zich al genoodzaakt om 250 medewerkers te ontslaan. Tegelijkertijd zou er 11,5 miljoen euro geïnvesteerd worden in onder meer het vernieuwen van de formule en een verbetering van het assortiment en de service op de winkelvloer. Daarmee wilde Xenos zijn omzet- en margebijdrage verhogen.

Volgens een woordvoerder van Xenos is er met de grotere leveranciers overleg gevoerd en heeft een aantal van hen ook een brief gehad over de gevraagde bijdrage aan de vernieuwing van de winkels. De korting wordt volgens de woordvoerder niet opgelegd. ‘We zijn sinds oktober in gesprek met leveranciers en zijn nog steeds in overleg. Veel leveranciers zijn enthousiast over de innovatie en modernisering.’

Ook Sligro past betalingsvoorwaarden aan

Volgens het FD past ook groothandelsbedrijf Sligro de betalingsvoorwaarden aan. Leveranciers krijgen de keus tussen een betaling binnen zestig dagen en een korting van 2 procent óf een betaling binnen 21 dagen met een korting van 3,5 procent. Volgens een Sligro-woordvoerder is het bedrijf al twee jaar geleden gestart met het meer marktconform maken van de betalingscondities, maar werden daarvoor geen contracten opengebroken.