Willemien Broeders: ‘De supply chain is van reactief naar proactief gegaan’

Willemien Broeders

Willemien Broeders noemt zichzelf gekscherend wel eens ‘opperdozenschuiver’ om aan andere disciplines binnen Perfetti Van Melle duidelijk te maken wat haar afdeling doet. ‘Want de supply chain raakt aan alles, maar niemand weet wat er gebeurt en hoeveel het kost.’ Mede doordat haar afdeling intern nu meer wordt gewaardeerd, kon ze haar Excel-sheet inruilen voor een tool om een betere forecast en planning en daarmee een totale S&OP-planningscyclus te maken. ‘Er is nu veel meer rust. We blussen geen brandjes meer, we zien waar gevaar dreigt en reageren proactief.’

Door Mirjam Hulsebos

Perfetti Van Melle is een Italiaans familiebedrijf. Het bedrijf is wereldwijd actief in snoep en kauwgom. Bekende merken zijn onder meer Mentos en Chupa Chups, naast lokale merken als Smint, Fruittella en Klene. Het bedrijf is actief in meer dan 150 landen, heeft dertig fabrieken – waarvan vier in Nederland – 38 operating companies en bijna 18.000 medewerkers.

Willemien Broeders is vanuit Breda verantwoordelijk voor inkoop, demand, planning & sourcing, customer service en logistiek. Dat komt neer op de inbound-logistiek naar de vier fabrieken en de outbound-logistiek vanaf de productielocaties naar de lokale distributiecentra, van waaruit de klanten worden beleverd. Het laatste stukje naar de klant valt in de Benelux eveneens onder haar verantwoordelijkheid. ‘Dat vind ik wel prettig, want dan blijf ik feeling houden met onze klanten en hun wensen.’

Wat is de schaal van de activiteiten waarvoor jij verantwoordelijk bent?

‘Ik coördineer op jaarbasis 72.000 ton snoep en kauwgom, samen goed voor 2000 SKU’s, naar 78 landen. Om je een idee te geven: er gaat ongeveer 14 ton in een vrachtwagen. Het merendeel van die producten – ongeveer 45.000 ton – maken we zelf. Daarnaast kopen we 6000 ton in bij twee co-manufacturers. En we sourcen de andere 22.000 ton bij Perfetti Van Melle-fabrieken over de hele wereld.

Daarnaast is onze afdeling verantwoordelijk voor de inkoop en inbound-logistiek van grondstoffen en verpakkingen voor de vier fabrieken in Nederland. Heel lang heeft ons bedrijf ‘local for local’ ingekocht, met uitzondering van ingrediënten die we veel gebruiken en waar we enkele specialisten voor hadden. Op een gegeven moment is door de groep besloten de inkoop te professionaliseren en daarmee ook te centraliseren. Er zijn in Breda naast het inkoopteam voor non-product-related echter ook nog steeds drie medewerkers die een deel van de grondstoffen en verpakkingen inkopen.’

Waarom vind je het zo belangrijk dat er meer supply chain-kennis komt in het bedrijf?

‘De supply chain raakt bijna overal aan. Of je nu een promotieactie doet en daarvoor een speciale wikkel ontwerpt of dat het gaat om de productieplanning. Dat wordt intern echter niet altijd zo gezien. De meeste medewerkers hebben er geen idee van dat de supply chain in grote mate de kostprijs bepaalt. Maar ze nemen wel beslissingen die raken aan de supply chain.’ … … …

cover 4 -2019Meer lezen van het interview met Willemien Broeders?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 4 – 2019.