Handjes verdwijnen uit supply chain ceylonthee

ceylonthee

De befaamde ceylonthee is het grootste exportproduct van Sri Lanka. De supply chain werd tot voor kort volledig manueel beheerd. Dat vormde een probleem toen steeds meer klanten eisen gingen stellen aan tracking & tracing. De grootste thee-exporteur van Sri Lanka, Akbar Brothers, nam het voortouw en digitaliseerde zijn eigen deel van de supply chain. Andere spelers zoals de veiling en transporteurs zullen volgen.

Door Mirjam Hulsebos

Sri Lanka kent een typische importeconomie. De enige export kwam tot voor kort van thee en kleding. De overheid stelt echter economische groei als belangrijk doel. En die groei kan niet alleen maar komen van toerisme. ‘Want daaraan zit een grens’, zegt Ali Ashique, directeur van Slasscom, wat staat voor de Sri Lanka Association for Software and Services Companies. 200 IT-bedrijven met een gezamenlijke omzet van 2,1 miljard dollar zijn hiervan lid. Dé reden voor die veelal Europese en Amerikaanse bedrijven om samen te werken, is dat ze gezamenlijk meer slagkracht hebben dan alleen. En dat blijkt. In no-time is technologie – en dan met name de ontwikkeling van innovatieve software voor grote IT-bedrijven – het nummer 5 exportproduct geworden en de snelste groeier van de Sri Lankese economie.

Transparantie

Sri Lanka exporteert die kennis niet alleen, ook typisch Sri Lankese bedrijven gaan mee in de vaart der volkeren. Eén van die bedrijven is de grootste thee-exporteur van het land: Akbar Brothers. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer van dit familiebedrijf. En die generatie is niet langer van plan om alles bij het oude te laten. Niet alleen diversifieert het bedrijf en wordt het actief in nieuwe sectoren zoals hernieuwbare energie en toerisme, ook wil het de supply chain van thee transparant maken en de enorme hoeveelheid manueel werk verminderen. De eerste stappen daartoe werden gezet in 2010, op een moment dat het IT-landschap de groei van het bedrijf niet meer kon bijhouden, vertelt Hussain Akbarrally. ‘We hadden veel verschillende applicaties, met als gevolg dat we voortdurend data uit het ene systeem moesten overtypen in het andere. Als we een rapportage wilden maken, dan moesten we vaak data uit twee of drie systemen exporteren en samenvoegen in Excel. Daardoor was er veel verborgen informatie die we simpelweg niet boven water kregen.’

Dat werd een écht probleem toen afnemers strengere eisen aan tracking & tracing stelden. Daarom implementeerde Akbar Brothers in 2011 voor het eerst een ERP-systeem. De keus viel op IFS. Huzefa Akbarally, verantwoordelijk voor IT bij Akbar Brothers: ‘Natuurlijk zijn er softwarematig verschillen tussen de pakketten, maar ik denk dat het échte verschil wordt gemaakt door de mensen die het implementeren. Ik ben bij Sri Lankese klanten van verschillende verkopers wezen kijken. Het viel op dat de klanten van IFS het meest tevreden waren. Dat is ook niet zo gek, want zij hebben hier in Sri Lanka niet alleen een groot IT-ontwikkelteam, maar ook een team Consulting & Integration. Die mensen verdiepten zich in onze industrie en kwamen met heel andere suggesties dan de andere verkopers, die eigenlijk gewoon de standaard-foodconfiguratie van hun software wilden verkopen.’ … … …

ceylontheeMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>