Wedloop in supersnelle pakketbezorging

WE Fashion

Toen Amazon een jaar of twee terug de ambitie uitsprak pakketjes per drone binnen een half uur bij de consument thuis te willen bezorgen, zorgde dat nog voor gefronste wenkbrauwen. Inmiddels rukt de razendsnelle levering overal op en voelt de rest van de markt de druk om mee te gaan in deze pakketbezorgingswedloop. Dat bericht het FD van 16 mei 2017.

De Mediamarkt in Hoog Catharijne laat tegenwoordig vanuit de winkel gratis een taxi rijden om een product binnen een uur af te leveren. ‘Dat kost ons geld’, beaamt directeur Gordon Scholz van Mediamarkt Nederland in het FD. Toch wil het bedrijf zijn klanten deze service bieden, vooral ook omdat de winkel al een tijdje in de rommel van de verbouwing van het Utrechtse winkelcentrum zit.

Mediamarkt heeft nog een paar andere winkels met een 1-uursbezorging. Andere vestigingen adverteren met een levering binnen drie uur. ‘We werken eraan dat klanten straks hun bestellingen overal en altijd kunnen ophalen of ontvangen’, aldus Scholz. Momenteel wordt daar nog van alles voor uitgeprobeerd, maar het is de bedoeling dat de hele keten straks supersnel bezorgt.

En met bijna vijftig Nederlandse winkels die meteen ook voorraadopslag zijn, kan Mediamarkt dat als geen ander, meent de directeur. ‘Dat is uniek. De meeste spelers hebben een centraal warehouse; die kunnen nooit in heel Nederland binnen een uur bezorgen.’ De snelle bezorging is populair, maar wat klanten volgens Scholz nog liever hebben, is dat op een afgesproken tijdstip wordt bezorgd.

Expressdienst supermarkt

Ook supermarktketen Plus heeft sinds kort zijn eigen expressdienst, waarbij de boodschappen binnen twee uur thuisbezorgd worden. Daarvoor wordt een toeslag van 2,50 euro in rekening gebracht, die bovenop de bezorgkosten van 6 euro komt. Volgens een Plus-woordvoerder hoeft de service niet per se kostendekkend te zijn. ‘We zien Plus Express als extra service voor de klant en in het totale licht van de boodschappentrip.’

Concurrent Albert Heijn bezorgde vorig jaar onder de naam Appie Now in delen van Amsterdam per fietskoerier de online bestelde boodschappen binnen een uur bij de klant thuis. ‘We hebben Appie Now vorig jaar acht weken getest bij twee winkels in het centrum van Amsterdam’, verklaart een woordvoerder. ‘We denken er nog over na of deze pilot een vervolg krijgt.’

Marketinggimmick

Volgens Boy van der Velden van Local Express, een start-up van PostNL, is bezorging binnen een uur vaak een marketinggimmick. Hij betwijfelt echter of de publieksbehoefte daaraan groot is. ‘Wat wel werkt, is de ophaalservice die we nu voor Zalando uitvoeren. Klanten kunnen aangeven wanneer ze een bestelling die ze willen terugsturen, opgehaald willen hebben. Dat biedt Zalando momenteel gratis aan’, aldus Van der Velden in het FD.