Rekenmodel voor duurzamere pakketbezorging

pakketbezorging

Webwinkels en vervoerders slaan de handen ineen om de pakketbezorging duurzamer te maken. De e-commercesector streeft naar de helft minder CO2-uitstoot in de logistieke operatie in 2025 ten opzichte van de huidige uitstoot. Een rekenmodel dat de CO2-uitstoot voor de pakketbezorging inzichtelijk maakt, gaat daarbij helpen.

Het model is door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek ontwikkeld in samenwerking met webwinkels en vervoerders en voldoet aan de Europese normen. Ook wordt de consument met de campagne Bewust Bezorgd van Thuiswinkel.org op de hoogte gebracht van de duurzame bezorgmogelijk-heden waarvoor gekozen kan worden bij een bestelling. Dit initiatief is een aanvulling op eerdere ontwikkelingen ter bevordering van duurzame e-commerce, zoals duurzame verpakkingsmaterialen, verpakkingen op maat en duurzame distributiecentra.

Grote onlinewinkels als Bol.com, Wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders als PostNL, DHL en Dynalogic zijn betrokken bij de ontwikkeling van het model en staan achter de ambitie om logistieke processen te blijven verduurzamen. Het rekenmodel berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Zo kunnen ze direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen.

Dit rekenmodel is gebaseerd op de Lean & Green Analytics-methode en voldoet aan de Europese normen. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Wij zijn al een groene sector en hiermee verduurzamen we nog verder. Je kunt je wel voorstellen dat het duurzamer is om één busje honderd pakketten te laten afleveren, dan dat iedere consument apart de weg opgaat. Wij zijn er trots op dat e-commerce steeds meer oplossingen kan bieden voor duurzame retail.’

Bestaand beeld onjuist

Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt dat consumenten denken dat meer dan de helft van alle bestelbusjes in de stad rijdt voor de e-commercebedrijven. In werkelijkheid is dit slechts 3 procent van de busjes. Nico Anten, managing director van netwerkorganisatie voor slimme en duurzame mobiliteit Connekt: ‘Het beeld dat bestelauto’s voor de onlinewinkels een groot aandeel vormen van de totale uitstoot, klopt niet. Toch valt er winst te behalen en wij moedigen de sector aan om de eerste te zijn die kan opereren volgens de klimaatdoelstellingen van Parijs. Dit gezamenlijke rekenmodel is daarvoor een essentiële eerste stap.’

Tegelijkertijd gaat de campagne Bewust Bezorgd van start om consumenten voorlichting te geven over hoe ze duurzamer kunnen bestellen. Keuzes van de consument over bijvoorbeeld de levertijd van een bestelling, zijn van invloed op de CO2-impact van de bezorging. Zo kunnen consumenten ook zelf een bijdrage leveren aan duurzaam online winkelen.

Handvaten voor consument

‘Ik vind dit een mooi eigen initiatief van de Topsector Logistiek en de bedrijven die hierin samenwerken’, zegt staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. ‘Het biedt de consument handvaten om bij een bestelling ook een milieubewuste keuze te maken. Dit initiatief is een mooi voorbeeld van de milieuwinst die er met stadslogistiek te behalen is, want meten is weten. Goed dat de sector hier een ambitie aan heeft gekoppeld.’

Het rekenmodel is gepresenteerd tijdens de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht op 24 januari. De eerste webwinkels zullen de rekentool dit jaar implementeren.