Webwinkels schrappen gratis verzending

gratis verzending

De gratis verzending van online bestellingen wordt steeds vaker geschrapt. Waar dat eerst vooral gebeurde bij kleinere webshops volgen nu ook grote spelers als H&M en Zalando. Zo maakte Zalando recent bekend in een aantal landen verzendkosten in rekening te brengen bij kleine bestellingen. De algemene verwachting is dat op termijn meer webshops zullen volgen.

Voor het bestellen van kleding bij H&M werden al verzendkosten in rekening gebracht, maar voor leden van de kledingketen was de verzending tot op heden gratis. H&M heeft inmiddels echter laten weten dat haar leden voortaan ook moeten bijbetalen als ze voor een bedrag van minder dan 20 euro bestellen. Webwinkel Zalando heeft gemeld voortaan in Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk verzendkosten in rekening te zullen brengen bij een bestelling onder een bepaald bedrag. In het Verenigd Koninkrijk ligt de grens bijvoorbeeld op 20 pond.

Trendbreuk

Hoogleraar e-marketing Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit spreekt op RTL Z van een ‘trendbreuk’. ‘Webwinkels herzien hun verdienmodellen. Tot nu toe werkten bedrijven als Zalando alleen aan klantenbinding. De omzet was hoog, maar de winst was mager.’ Volgens Molenaar durfden webwinkels tot voor kort vaak geen verzendkosten te rekenen, uit angst de klant naar de concurrent te jagen. Dat is volgens de retailexpert inmiddels echter veranderd.

Door de sterke positie die Zalando zich inmiddels in de markt heeft verworven, kan het concern zich meer veroorloven tegenover de klant. Molenaar: ‘Nu kunnen ze bijvoorbeeld verzendkosten rekenen, in de toekomst moet je misschien ook betalen voor retouren.’ Of ook de Nederlandse consument voor de verzendkosten gaat opdraaien, is nog niet bekend. Een woordvoerder van Zalando meldt aan RTL Z dat de situatie per land bekeken wordt. ‘Iedere markt is anders en beheren we anders.’

Logistieke kosten enorm toegenomen

Walther Ploos van Amstel, lector logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, verwacht dat ook in ons land op termijn betaald zal moeten worden voor de verzending van pakketjes. Zalando kijkt volgens hem eerst in een paar landen wat de maatregel voor gevolgen heeft op de verkoop, om deze daarna gefaseerd verder uit te rollen. Volgens hem zijn de logistieke kosten van webwinkels de laatste jaren enorm toegenomen. ‘Bij Amazon stegen de kosten in acht jaar tijd van 11 naar 24 procent. Bij Zalando liggen de logistieke kosten nu op 27 procent.’

Waar zo’n 70 procent van de klanten in het verleden afzag van een bestelling wanneer de bezorgkosten in beeld kwamen, denkt Ploos van Amstel dat Zalando er nu wel mee wegkomt. En omdat deze grote partijen hun beleid veranderen, raakt de consument ook gewend aan het betalen voor logistiek. Andere webwinkels zullen daardoor volgen, meldt hij RTL Z. En ook hij verwacht dat binnenkort voor retourzendingen betaald moet worden. ‘Retouren zijn echt een margekiller. Bijna de helft van de geleverde goederen van een winkel als H&M gaat retour.’

Bron: RTL Z