Pakketbezorging op afhaallocatie populair

afhaallocatie

Het aantal consumenten dat ervoor kiest om een pakket bij een afhaallocatie te laten bezorgen, is de afgelopen jaren verdubbeld. Dat blijkt uit onderzoek van het buurtnetwerk van ophaal- en afgiftelocaties Homerr en de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Momenteel laat een kwart van de klanten van Homerr een pakketje bij een externe locatie bezorgen. Dit levert zowel de consument als henzelf verschillende voordelen op. Zo hoeft de consument niet thuis te zijn op het moment van levering.

Een onjuiste levertijd levert veruit de meeste ergernis op bij consumenten. Zij vinden ook de zekerheid dát het pakket aankomt het belangrijkst – en niet de snelheid van bezorgen. Dat de bezorging van een pakket opeens vertraging oploopt, is eveneens een punt van ergernis voor de consument.

Personeelstekort

Eén van de oprichters van Homerr, Mark-Jan Pieterse, ziet momenteel een tekort aan personeel in de bezorgsector en denkt dat deze opkomende manier van pakketbezorging dit probleem kan verminderen. Bijkomend voordeel is dat het een duurzamere methode van bezorging is.

De afgelopen weken was er al sprake van een grote toename in het aantal online aankopen, met name wegens Black Friday en Cyber Monday. Naar verwachting zal de drukte nog de hele decembermaand aanhouden. Homerr verwacht echter geen problemen op de afhaallocaties, die voldoende flexibiliteit hebben om hiermee om te gaan.