Walra komt met lijn van gerecycled katoen

Walra

Het bekende textielmerk Walra brengt ‘als eerste in de Benelux’ een lijn van gerecycled katoen op de markt. Dat meldt het Eindhovens Dagblad. ‘We moeten en willen mee met de trend. We verwachten er veel van’, zegt directeur Ed Veelenturf van Vespo, de groothandel uit Eindhoven die Walra in 2003 nieuw leven inblies.

Na 128 jaar beëindigde Walra in 2001 het bedrijf in Waalre. Twee jaar later nam Vespo de merkrechten over. Het Walra-textiel wordt tegenwoordig geproduceerd in India en Pakistan. Samen met zijn Pakistaanse productiepartner ontwikkelde de groothandel zijn nieuwe, duurzame lijn handdoeken en dekbedovertrekken. Alle items daarvoor zijn volledig van gerecycled katoen gemaakt, ingezameld in Pakistan. Vespo claimt ‘de eerste in de Benelux’ te zijn die met deze producten op de markt komt.

Voor de duurzame textiellijn moest een nieuw productieproces worden opgezet. Dit omdat de draad van het gerecyclede katoen gevoeliger is. Om de kwaliteit van de producten hoog te houden, werd er biokatoen aan toegevoegd. Volgens Vespo is één gerecyclede badhanddoek goed voor een besparing van onder meer 2441 liter water. De prijs van deze collectie wijkt niet af van die van de reguliere producten. ‘Daardoor maken we minder winst op deze producten, maar zijn ze voor veel consumenten bereikbaar’, aldus Veelenturf.

Milieucertificering Walra

De ‘Walra Remade Cotton Blend’ kreeg een milieucertificering van RemoKey. En na de lijn van bad- en bedtextiel zal op termijn ook het keukentextiel van Walra van gerecycled katoen gemaakt worden. Ook ontwikkelt Vespo vergelijkbare, duurzaam geproduceerde artikelen onder private label voor afnemers die ze onder eigen merk verkopen. Jaarlijks worden zo circa 30 miljoen handdoeken verkocht, van het hoge tot het lage segment en zowel in fysieke winkels als online.

De cijfers van de groothandel liegen er ook niet om. In 2017 werd een omzet van 50 miljoen euro behaald, in 2018 was dat al 60 miljoen en in 2019 zelfs 65 miljoen. De omzetstijging bij Walra ging de afgelopen jaren zelfs nog harder en bedroeg gemiddeld 25 procent. Veelenturf: ‘We hebben Walra helemaal opgepoetst. Gerecycled, zeg maar.’ Waar Walra nu verkocht wordt in de Benelux en Duitsland, is er de ambitie ‘Europa-breed’ uit te breiden. Er wordt inmiddels onderzoek verricht naar de mogelijkheden daarvoor.

Bron: Eindhovens Dagblad