Idee voor duurzame bezorging boodschappen wint KPMG-prijs

KPMG-prijs

Een idee om online gekochte, dagelijkse boodschappen op een duurzame manier bij de consument bezorgd te krijgen, heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG in de wacht gesleept. Het plan is afkomstig van Tatjana Mirosnicenko, studente aan de Rotterdam School of Management (RSM).

Het idee van Mirosnicenko is om consumenten te stimuleren van tevoren een door de winkelier gekozen tijdstip te kiezen waarop de producten bezorgd kunnen worden. Daardoor kan het vervoer aanzienlijk efficiënter en duurzamer plaatsvinden. Door de consument bovendien in staat te stellen zijn ‘groene gedrag’ via social media te delen, zou ook de motivatie bij andere klanten moeten groeien om met deze manier van bezorging van boodschappen het milieu te ontzien.

‘Het idee om consumenten de mogelijkheid te bieden op de sociale media goede sier te maken met hun keuze voor een groen levertijdstip, levert alle partijen in de keten voordeel op’, meent KPMG-juryvoorzitter Jerwin Tholen. Volgens Tholen heeft Mirosnicenko haar idee in de markt getoetst en blijkt daaruit dat er veel draagvlak voor bestaat. ‘Een goed voorbeeld van een idee dat ook praktisch uitvoerbaar is en bijdraagt aan het realiseren van de milieudoelstellingen.’

Efficiëntere bezorging

‘Voor veel onlinebedrijven vormt de bezorging van producten een groot probleem, omdat de consument op het tijdstip van levering niet altijd aanwezig is’, aldus Tholen. ‘Het laatste traject van de bezorging is voor veel ondernemingen dan ook relatief kostbaar. Het onderzoek laat zien hoe supermarkten consumenten kunnen bewegen te kiezen voor een bezorgmoment dat de retailer het beste uitkomt, waardoor de bezorging efficiënter kan plaatsvinden en het milieu kan worden ontzien.’

Het onderzoek van Mirosnicenko combineert bovendien diverse, nauw verbonden aspecten van de bedrijfsvoering, zoals marketing, IT, de supply chain en de aandacht voor verduurzaming die veel bedrijven hebben. Tholen: ‘Het delen van content op de sociale media leidt ertoe dat consumenten kiezen voor een duurzamere bezorging van hun boodschappen, hetgeen weer van invloed is op de hoeveelheid transport. Wat haar idee bijzonder maakt, is dat het niet alleen leidt tot minder milieubelasting, maar ook tot minder kosten voor de onderneming.’

Vier duidelijke winstpunten

De jury ziet in het idee van Mirosnicenko vier duidelijke winstpunten. Door de efficiëntere bezorging kan de transportstroom aanzienlijk worden teruggebracht en de CO2-uitstoot verminderd. Bovendien wordt door de inzet van social media duurzaam gedrag gestimuleerd en de klantloyaliteit naar de supermarkt toe vergroot. Iedere post draagt bij aan merk en imago van de supermarkt. Tot slot levert het idee de winkel én de vervoerder aanzienlijke kostenbesparingen op, meent de jury.