VR escape room

mierenhoop

Hoe weten bedrijven of en waar ze nieuwe, coole technologie zoals virtual reality kunnen toepassen in supply chains? Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) kennen al enkele praktische toepassingen. Onderhoudsmonteurs krijgen met een AR-bril de blauwdruk van de te repareren machine geprojecteerd en mogelijk zelfs advies van een collega op afstand. Orderpickers in distributiecentra zien op smart glasses met AR welke producten ze moeten pakken.

Chiquita heeft ook net een app voor smartphones ontwikkeld waarmee consumenten in de winkel bananen kunnen scannen en video’s over hun duurzaamheidsbeleid te zien krijgen. En Ikea biedt al enige jaren consumenten de mogelijkheid om meubels virtueel in hun eigen kamer af te beelden om te kijken of deze passen qua ruimte en stijl. Ook voor het ontwerp en de inrichting van distributiecentra en fabrieken zal VR steeds meer worden toegepast.

Afgelopen zomer heb ik met mijn vrouw en twee tienerkinderen de meest geavanceerde VR-ervaring ondergaan in Downtown Disney, Los Angeles: The Void. We kregen elk een harnas aan en een helm op, allemaal vol met sensoren. Vervolgens liepen we daadwerkelijk samen een virtuele basis van Star Wars binnen. We hadden de opdracht om een kleine container te bemachtigen in de vijandelijke basis; hiervoor konden we elkaar zien en met elkaar praten. Cruciale hendels en knoppen kon je daadwerkelijk voelen en bedienen om verder te komen in je opdracht. En uiteraard kon je laserwapens echt vastpakken om vervolgens vijandelijke stormtroopers neer te schieten. Het was eigenlijk een escape room in een hyperrealistische virtuele wereld, waarin je zelfs de warmte van lava voelde.

Praktische toepassingen

Door volledig deze VR-ervaring te ondergaan, voorzie ik allerlei praktische toepassingen voor deze technologie. Medewerkers kunnen met VR worden getraind om om te gaan met gevaarlijke situaties in een warehouse of een fabriek. Ook kan dit dienen als assessment voor de geschiktheid van (nieuwe) medewerkers en van hun capaciteit om samen te werken. En het voordeel van een virtuele escape room is dat medewerkers niet fysiek bij elkaar hoeven te zijn. Om te bepalen wat virtual reality kan betekenen voor bedrijven, moet je deze technologie echt zelf ervaren.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl