De transparante bananen van Chiquita

Chiquita

Als producent je steentje bijdragen aan een transparante supply chain? Chiquita laat zien dat het kan. Door een samenwerking met Shazam (de software-app die muziek kan herkennen) weet Chiquita de consument een kijkje te geven in haar duurzame distributieketen.

Hoge kwaliteit, lekkere en – boven alles – duurzame bananen. Dat is het streven van bananenmerk Chiquita. Met ‘Behind the blue sticker’ hoopt het merk haar acties omtrent een sustainable supply chain inzichtelijk te maken voor consumenten. Via de speciale Shazam-stickers op de bananen krijgt de consument toegang tot vijf virtual reality-video’s die het duurzaamheidsbeleid van Chiquita representeren. De video’s laten zien hoe Chiquita zich inzet voor het verbeteren van onderwijs, milieu, levensomstandigheden en kwaliteit.

Augmented reality experience

De augmented reality experience geeft consumenten de mogelijkheid de reis van de bananen zelf te volgen vanaf de oogst op de bananenplantages in Latijns-Amerika tot het transport, dwars over de Atlantische oceaan, tot aan de supermarkt en de banaan in hun hand. Met behulp van de technologie van Shazam weet Chiquita op een laagdrempelige manier transparantie te creëren binnen haar supply chain en zorgt het merk ervoor dat er consumentenvertrouwen ontstaat.

Geïnteresseerd in de reis die de bananen afleggen? Vanaf 20 augustus staan er vier weken lang in 36 Albert Heijn XL-winkels virtual reality-booths waar je met een professionele VR-bril het hele traject kan afleggen.