Vier scenario’s voor stadsdistributie

Transportbedrijven in stadslogistiek

Een goede stadslogistiek is vereist om de economische vitaliteit en leefbaarheid van een stad te kunnen waarborgen. Verschuivingen in consumentengedrag en mogelijke regulering vanuit de overheid bepalen mede de invulling van stadsdistributie. Scenarioplanning helpt om toekomstbeelden in te kleuren.

Door Marysa Vos

Denken in toekomstscenario’s helpt bedrijven om te anticiperen op de verschillende mogelijke situaties waarin het bedrijf terecht kan komen. LuckaBox, winnaar van de eerste European Supply Chain Start-up Contest, is actief in steden, mikt op convenience, is duurzaam en komt daarbij een gereguleerde markt tegemoet. De expliciete behoeften rond stadsdistributie kunnen evenwel per stad en land verschillen, wat meerdere toekomstscenario’s oplevert. Zal de overheid de delivery-markt reguleren of blijft deze vrij? En domineert de consumentenbehoefte aan gemak of juist beleving de lokale markt? Deze uiteenlopende varianten gecombineerd resulteren in een scenarioplan met vier uitgewerkte toekomstbeelden.

1. Gemak volgens regels

Hoe verhoudt convenience zich tot een gereguleerde markt? Het antwoord is: gemak volgens de regels. Hoe comfortabel het voor de consument ook is om online bestellingen te plaatsen, de impact ervan op de leefbaarheid in de stad is minder positief. Hoewel sommige retailers afficheren met ‘gratis’ levering, hangt er aan het transport voor e-commerce wel degelijk een prijskaartje door files, ongevallen en vervuiling. De overheid leidt het fenomeen e-commerce in goede banen door middel van een gereguleerde markt om de leefbaarheid in steden te waarborgen, waarbij de consument zijn convenience behoudt. De toegelaten levertijden in steden zijn beperkt en er zijn infrastructuren voor centrale lever- en ophaalpunten voor pakketdiensten. De maatschappelijke kostprijs per pakket wordt via een belasting doorberekend aan retailers of transporteurs, met verhoogde bezorgkosten tot gevolg. Omdat de consument toch zijn convenience wil behouden, is hij bereid voor een duurzame levering te betalen. Om kosten te drukken, is een circulaire supply chain de nieuwe norm, waarbij herbruikbare verpakkingen cruciaal zijn. Producten worden via een merkspecifieke en duurzame verpakking rechtstreeks aan de consument geleverd, opnieuw verzameld en teruggebracht in de last mile van de supply chain.

2. Uber voor alles

Neemt de overheid niet direct de touwtjes in handen door middel van een gereguleerde markt, dan ontstaat er een heel ander toekomstbeeld. Hoe verhoudt convenience zich tot een vrije delivery-markt? Het antwoord is een ‘Uber voor alles’-scenario. De overheid laat de touwtjes vieren en omarmt nieuwe businessmodellen. Een deeleconomie is de nieuwe norm waarbij online marktplaatsen, netwerken en platformen de grootste spelers zijn. Er is kennis over de impact van e-commerce op de leefbaarheid van de stad, maar de consument heeft er niet altijd geld, tijd of moeite voor over. Het is aan retailers om tijdig het delen en ruilen te integreren in de waardeketen om in te spelen op het nieuwe consumentengedrag. De consumentenbehoefte aan convenience domineert de markt en de gemakzuchtige consument wil altijd en overal op zijn wenken kunnen worden bediend. Iedere buurt heeft zijn eigen afleveradres en bewoners springen bij om het toenemend aantal pakketten op tijd geleverd te krijgen bij de veeleisende consument.

3. Beleving boven alles

Ondanks het grote online bestelgemak is een grote groep consumenten op zoek naar nieuwe (aankoop)ervaringen. Met een missie om iets te beleven, nemen zij deel aan de experience economy. De combinatie van een experience-georiënteerde consument in een vrije delivery-markt levert een markt op waar beleving boven alles komt. Waar eerst fysieke winkels zich aanpasten en ontwikkelden tot online warenhuizen, poppen nu meerdere webwinkels op in steden om ook offline deel te kunnen nemen aan de experience economy. Online en offline versmelten met ‘onlife’ consumenten tot gevolg. Door de vrije delivery-markt gaan en staan bedrijven waar ze willen; continu op zoek naar nieuwe manieren om de behoefte van de consument aan ervaringen te kunnen vervullen. De stad is omgevormd tot een ware retailkermis met op iedere hoek een nieuwe attractie.

4. Verrassing binnen kaders

Om te voorkomen dat bezorgdiensten en pop-up stores steden overspoelen, reguleert de overheid de markt. Voor de experience-georiënteerde consument ontstaat daardoor een scenario met verrassing binnen bepaalde kaders. De toegelaten levertijden in steden zijn beperkt en er zijn infrastructuren voor centrale lever- en ophaalpunten voor pakketdiensten. Omdat de behoefte van de consument aan beleving nog altijd domineert, is het aan retailers en bezorgdiensten de taak deze te creëren. Winkels in steden transformeren tot ware brandexperience centres waarbij ze tevens als centrale hub dienen voor de last mile. Retailers creëren zowel virtueel als fysiek in de winkel gepersonaliseerde paskamers die afgestemd zijn op de wensen van de consument. Automatische adviezen over maat, kleur en fit van kleding helpen de consument aan een gestroomlijnde winkelervaring. En is er een match? Dan bezorgen last mile delivery-spelers de gekochte items op een tijd en locatie die de consument wenst. Gemak ervaren op een geweldige manier, dat is de norm.