Tweede European Supply Chain Start-up Contest

Start-up Contest 2019

Voor het tweede jaar op rij organiseert Supply Chain Media de European Supply Chain Start-up Contest. Bij deelname aan deze prestigieuze wedstrijd krijgen bedrijven de gelegenheid zich te presenteren aan supply chain professionals tijdens het inNOWvate Supply Chain Event op 22 mei in Amersfoort. Inmiddels hebben zich ruim twintig start-ups aangemeld voor de contest.

Voor deelname aan de contest komen onafhankelijke bedrijven in aanmerking die een supply chain-oplossing hebben en die opgericht zijn ná 2013.

Parallel aan de Start-up Contest is er een aparte wedstrijd voor de supply chain scale-ups: de meer gevestigde bedrijven. Tijdens inNOWvate zal iedere start-up en scale-up van de shortlist een kleine stand hebben. Dit geeft ze de mogelijkheid om te netwerken met professionals en hun oplossingen te demonstreren. De overblijvende vijf finalisten van de European Supply Chain Start-up Contest pitchen hun oplossingen op het hoofdpodium en elke finalist wordt uitgebreid geïnterviewd door een professionele jury. Aike Festini, oprichter van de Zwitserse start-up LuckaBox en winnaar van de eerste editie van de verkiezing, zal bovendien vertellen hoe dit bedrijf erin slaagt op een duurzame manier snelle internetbestellingen voor bestaande retailers te leveren in steden.

Onderstaand alvast een voorproefje van deelnemende start-ups die zich focussen op verscheidene supply chain-processen als supply chain visibility, inventory management, warehousing, freight en delivery.

Supply chain visibility

De behoefte aan end-to-end visibility in supply chains neemt toe en verschillende start-ups spelen daarop in. Met de inzet van technologie wordt het inzichtelijk krijgen van supply chains mogelijk. Start-ups als Ambrosus, BuyCo, CargoLedger, CargoSnap, Cesonia, Circular IQ, Fretlink, MotionMiners, Sustainabill, Synfioo en TankContainerFinder maken elk een deel van de toeleveringsketen transparant.

Inventory management

Met de komst van e-commerce en het toenemend aantal retouren neemt ook de complexiteit van inventory management toe. Een goed voorraadbeheer houdt toezicht op het bestellen van voorraden, de opslag daarvan en het controleren van de hoeveelheid te koop aangeboden product. Naast supply chain visibility heeft Circular IQ een oplossing voor voorraadbeheer. Ook start-up TellApe geeft actueel inzicht in voorraad, uitstaande en inkomende emballage.

Warehousing on demand

Voor verladers is het lastig om de benodigde opslagcapaciteit af te stemmen op de groei of afname in een komende periode. Als gevolg daarvan is er te weinig of te veel capaciteit beschikbaar. Steeds vaker zoeken bedrijven daarom snel opslagruimte of invulling van de overtollige vierkante meters. Start-ups ShareHouse en Stockspots verbinden leveranciers van magazijnen en bedrijven die op zoek zijn naar extra opslagruimte via hun platformen om waste tegen te gaan.

Freight matching

Door een gebrek aan innovatie in de digitale ruimte zijn veel freight-processen onnodig complex. Het proces voor klanten om de beste expediteur voor hun zendingen te kiezen voor de best mogelijke prijs en waar mogelijk CO2-vriendelijk, is ingewikkeld. Start-ups MyFreight, The GoodShipping Program, Everoad en Cargonexx hebben elk een oplossing om freight-processen te stroomlijnen.

E-commerce delivery

Logistiek wordt steeds belangrijker en tegelijkertijd complexer, wat zich vertaalt in nieuwe first- en last mile-innovaties. Door de e-commerce is de leveringservaring een cruciaal aankoopcriterium en willen klanten realtime informatie over de status van een bestelling. Verschillende start-ups als City Hub, Simply Deliver, Seven Senders, Passel en Zoof-it hebben een oplossing om afleverprocessen te optimaliseren en daardoor de kosten en impact van e-commercebedrijven op steden te verminderen.

start-up contest 2019