Truck platooning moet al in 2020 heel gewoon zijn

In 2020 moet truck platooning al dagelijkse realiteit zijn. Op die termijn zouden vanuit de haven van Rotterdam iedere dag zo’n honderd zelfrijdende truckkonvooien over de A15 richting het achterland dienen te koersen. Met een grootschalige toepassing van autonoom rijdende vrachtwagens willen de overheid en ruim twintig bedrijven het vervoer efficiënter, sneller en schoner maken, bericht het FD.

Momenteel worden alleen kleinschalige testen gehouden met zelfrijdende konvooien, waarbij drie, vier of vijf vrachtwagens in konvooi achter elkaar rijden. Via wifi-technologie en radar zijn zij als het ware aan elkaar gekoppeld. De voorste truck bepaalt de richting en de snelheid, de rest volgt. Als het aan het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) ligt, wordt truck platooning in Nederland nu echter heel snel uitgebreid.

Michiel Jak, directeur van het Rotterdamse SmartPort, bevestigt het voornemen om truck platooning grootschalig toe te passen. SmartPort is een van de initiatiefnemers in het project. Volgens Jak zou er in 2020 met platooning begonnen kunnen worden, al zijn daar nog wel ettelijke ‘tientallen miljoenen’ aan investeringen voor nodig. De komende maanden moeten de plannen uitgewerkt worden.

Rijtijdenwet aanpassen

Bij het initiatief zijn circa 25 partijen betrokken: bedrijven, overheidsinstellingen en onderzoeksinstituten. De voordelen van platooning zijn een betere veiligheid en het terugdringen van het brandstofverbruik met zo’n 10 procent. Daarnaast kan er ook langer kan worden doorgereden, omdat de chauffeurs elkaar kunnen afwisselen. Vóór platooning daadwerkelijk kan worden ingevoerd, moet wel de rijtijdenwet aangepast worden.

Volgens Jak geldt het ontwikkelen van platooning ook als aanjager van de verdere automatisering en digitalisering van de logistiek. Zo moeten er langs de geselecteerde routes wifibakens komen, die op termijn voor meer dan alleen truck platooning gebruikt kunnen worden. Het is de bedoeling om de truckkonvooien vanaf de Tweede Maasvlakte – waar de grote containerterminals zijn gevestigd – naar Antwerpen en Venlo te laten rijden.

Ook testen met autonoom varen

Overigens wil minister Cora van Nieuwenhuizen van I&W ook de ontwikkeling van autonoom varende schepen stimuleren. Ze wil het daarom mogelijk maken testen uit te voeren op kanalen, rivieren en op zee. Het ministerie moet daarvoor wel de regelgeving aanpassen. Ook komt er een speciaal meldpunt voor bedrijven die testen willen uitvoeren op de binnenwateren of op de Nederlandse 12-mijlszone op zee.

Bron: FD