Rotterdamse haven oefengebied voor platooning

De haven van Rotterdam is aangewezen als Europees oefengebied voor platooning. De eerste testritten staan voor volgend jaar op de planning. In 2020 moeten honderd vrachtwagens zo in konvooi van en naar de Rotterdamse haven rijden, schrijft het Algemeen Dagblad op 1 september 2017.

Platoons zijn vrachtwagenkonvooien waarbij alleen in de voorste wagen een chauffeur zit; de rest volgt met behulp van een internetverbinding. In de eerste proeven gaat het om konvooien van drie vrachtwagens. Platooning bespaart brandstof en volgens onderzoekers verbetert het ook de doorstroming en de verkeersveiligheid. Wel moet nog uitgezocht worden welke gevolgen platooning heeft voor het overige verkeer. Hoe moeten auto’s bijvoorbeeld in- en uitvoegen tussen de vrachtwagen-konvooien?

‘Dat moeten we nog uitvinden’, beaamt Harold Smeeman van Eurofiber. Deze telecomaanbieder is een van de initiatiefnemers van het project, samen met vrachtwagenbouwers en organisaties als Transport en Logistiek Nederland (TLN). Zij hebben zich verenigd in European Automotive Telecom Alliance (EATA). ‘Wellicht dat platooning het beste ’s avonds en ’s nachts kan’, aldus Smeeman. ‘Dan halen we overdag veel vrachtverkeer van de weg.’

Haven als proeftuin

De haven van Rotterdam werd door de Europese Commissie aangewezen als Europese proeftuin. ‘Er kan een lijndienst worden opgezet van de Rotterdamse haven naar vaste bestemmingen. Ook voor het Westland heeft platooning mogelijkheden, want van de kassen kunnen bloemen in vrachtwagentreintjes naar Schiphol en de veiling van Aalsmeer’, aldus Smeeman in het AD. Ook ziet hij mogelijkheden voor een ‘datingsite’ voor lading. ‘Tinder voor vracht. Ook die proeven lopen in de Rotterdamse haven.’