Supply Chain Magazine maart 2024 | AI & Planning

MAG 02 2024

De digitale editie van Supply Chain Magazine met het thema AI & Planning verschijnt op donderdag 21 maart 2024 voor digitale abonnees. Vrijdag 22 maart zal het gedrukte magazine bij abonnees op de deurmat vallen.

In dit nummer:

14 | Coverinterview met Remco van Haastrecht, VP Operations bij Solar Nederland

Hoe kun je als groothandel in installatie- en elektrotechniek, verwarming en sanitair je waarde voor de klant vergroten? En welke rol speelt de supply chain in zo’n customer intimacy-strategie? Het zijn vragen die Remco van Haastrecht, VP Operations bij Solar Nederland, dagelijks bezighouden. ‘We willen het consumentendenken in deze traditionele markt brengen.’

22 | AI in supply chain planning

Artificiële intelligentie (AI) lijkt grenzeloze mogelijkheden te bieden. Nog niet zo lang geleden leken we hard op weg naar een supply chain waarin slimme machines de planning volledig overnemen. In de praktijk zijn we nog ver verwijderd van een no-touch supply chain, zeker in deze onvoorspelbare tijden. Die slimme machine blijkt vooralsnog niet meer te zijn dan een handige assistent.

30 | Real-time transport visibility

Oplossingen voor real-time transport visibility heb je in soorten en maten, bleek tijdens de IT Demo Day in Amsterdam, georganiseerd door Supply Chain Media. ‘Ik heb hier vandaag veel nieuwe dingen gehoord en bovenal heel efficiënt mijn tijd besteed’, sprak één van de deelnemers na afloop. ‘In één middag vier aanbieders spreken, daar zou ik normaal maanden tijd mee kwijt zijn.’

34 | Recyclebare Auping-matras

Sinds familiebedrijf Auping in 2020 zijn B Corp-certificering haalde en begon met het ontwikkelen van ’s werelds eerste volledig recyclebare matras, krijgen oude waarden als ‘kijken naar waarde op lange termijn in plaats van winst op korte termijn’ en ‘hechte partnerships met leveranciers’ een nieuwe betekenis. ‘Business as a force for good is bij ons geen loze belofte.’

38 | CPG-abonnementsmodellen

Steeds vaker sluiten consumenten een abonnement af: om tijd of geld te besparen, uit gemak of als een vorm van financiering. Supply Chain Magazine heeft met IG&H, marktleider in end-to-end digitale transformaties in de retail en CPG-sectoren (Consumer Packaged Goods), een mindmap gecreëerd om bedrijven op weg te helpen om onderscheidende klantproposities te lanceren.

40 | Boek: Fusion Strategy

Het pas verschenen boek Fusion Strategy voorspelt een revolutie in de manier waarop industriële bedrijven hun klanten bedienen. Als ze real-time ‘zien’ hoe een klant hun eindproduct echt gebruikt, zullen ze misschien wel hele andere oplossingen gaan ontwikkelen. ‘Het Treacy & Wiersema-model is straks niet meer aan de orde’, stelt medeauteur Venkat Venkatraman.

Verder in dit nummer:

  • Column Lex Kop
  • Column Jan Fransoo
  • De Preek: AI-implementatie is geen ‘magische’ oplossing

Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine om deze editie ‘Supply Chain Magazine maart 2024 | AI & Planning niet te missen!