Sendcloud neemt AI start-up Tracey over

Tracey

Verzendplatform Sendcloud lijft dataplatform Tracey in. Met deze stap wil Sendcloud e-commercebedrijven van elke omvang in staat stellen de beste klantervaring te bieden. Met de overname krijgt Sendcloud er een gevarieerd portfolio van datatools bij, waaronder near-real-time pakketmonitoring, inzichten in vervoerdersperformance en AI-aangestuurde bezorgvoorspellingen.

In het huidige competitieve e-commercelandschap verwachten consumenten nauwkeurige updates over de bezorgstatus van hun pakket. Uit het E-commerce Delivery Compass van 2023 blijkt dat 9 procent van de consumenten hun orders niet op de geplande datum ontvangt. Ook moet 20 procent de bezorgtijd of -locatie wijzigen na het ontvangen van de eerste track & trace-melding.

Retailers die hun klanten niet proactief informeren, krijgen te maken met talloze vragen over de bezorgstatus. Deze vragen zijn goed voor 36 procent van alle contactmomenten met de klantenservice (bron: DigitalGenius, 2023). De langetermijnkosten van een gebrekkige klantenservice worden nog duidelijker als in aanmerking wordt genomen dat meer dan 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop na één slechte ervaring met de servicedesk (bron: Zendesk, 2022).

Met eigen modellen kunnen voorspellingen gedaan worden die verder gaan dan de track & trace-standaarden, kunnen klanten slimmere beslissingen nemen over het verzendproces en consumenten proactief informeren. Onvermijdelijke vertragingen en bezorgproblemen kunnen zo omgezet worden in een positieve ervaring.

Verzending wereldwijd vereenvoudigen

‘Wij geloven dat optimale bezorgervaringen de sleutel zijn tot succes voor e-commercebedrijven’, zegt Rob van den Heuvel (foto, rechts), CEO en co-founder van Sendcloud. ‘Het wordt echter steeds complexer zodra je met meerdere vervoerders verzendt, flexibele bezorgopties aanbiedt of je bedrijf internationaal wilt uitbreiden. Daarom verwelkomen we Tracey met open armen, zodat we online retailers kunnen voorzien van de beste oplossing voor pakketmonitoring en benchmarking op de markt.’

Controle over verzendproces

‘De meeste pakketverzenders zijn volledig gefocust op het verwerken van hun orders, waardoor de waardevolle verzenddata onbenut blijven. Onze verzendintelligentie helpt die data toe te passen voor bruikbare inzichten en zo de beste bezorgervaringen te bieden. Dankzij de enorme verzendvolumes die Sendcloud verwerkt, kunnen we nauwkeurigere benchmarking bieden en onze voorspellende bezorgmodellen verbeteren. We zijn enorm enthousiast om deel uit te maken van het Sendcloud-team’, aldus Huib Adriaans (foto, links), oprichter van Tracey.

Klantervaringen proactief verbeteren

Carel van Boetzelaer, CEO van World Wide Lighting en klant bij Tracey, is met 24 webwinkels actief in vijftien landen. ‘Het afgelopen jaar zagen we een daling van 35 procent in het aantal vragen over de bezorgstatus, terwijl negen van de tien klanten zeggen proactieve bezorgcommunicatie te waarderen’, schetst Van Boetzelaer zijn ervaringen met de verzendintelligentie van Tracey. Klanten kunnen Tracey overigens zowel gebruiken als zelfstandig product als in combinatie met het aanbod van Sendcloud.