Flexibele verzendstrategie voor Shoeby

Shoeby

Retailer Shoeby gaat samenwerken met verzendplatform Sendcloud om zo de bezorgervaring van de consument naar een hoger niveau te tillen. Een exclusieve samenwerking tussen Divide, het omnichannel e-commerce-platform voor retailorganisaties, en Sendcloud helpt Shoeby om eenvoudig producten te verkopen en verzenden via zowel de webwinkel als de 240 fysieke winkels.

Consumenten krijgen bij Shoeby de mogelijkheid om een bestelling te laten thuisbezorgen of om deze op te halen in een van de winkels. De fysieke winkels van de modeketen, tevens DHL-punten, functioneren hierbij als mini-warehouses. Dit leidt tot een complexe logistieke uitdaging waar Divide een passende oplossing voor ontwikkelde. Het voorraadbeheer tussen het magazijn en de verschillende winkels is op elkaar afgestemd, waardoor online- en offline-bestellingen soepel naast elkaar bestaan.

‘Dit systeem werkt top, maar we merkten dat er nog meer winst te behalen viel op het gebied van verzendingen’, zegt Adrie Kappen, Project & Process Improvement Manager bij Shoeby. ‘Samen met Divide zijn we daarom op zoek gegaan naar een verzendplatform waarmee we het verzendproces konden optimaliseren.’ De keus viel uiteindelijk op Sendcloud.

Klantcommunicatie naar hoger niveau

Het is voor webwinkels – en dus ook voor Shoeby – van groot belang dat de snelheid in het orderpicken wordt behouden en dat de kans op fouten tot een minimum wordt beperkt. Bij Sendcloud zorgt een geautomatiseerd softwaresysteem ervoor dat verzendsystemen aan elkaar gekoppeld zijn en het proces daardoor efficiënt en effectief verloopt. Bovendien wordt de klantcommunicatie naar een hoger niveau getild, omdat de consument van iedere stap binnen het verzendproces een gepersonaliseerde update ontvangt.

‘Ook voor het thuis laten bezorgen van bestellingen werkt Shoeby met een set-up om te kijken of de order vanuit het magazijn of vanuit een van de winkels verstuurd moet worden. De uitdaging hierbij is dat orders niet alleen in het warehouse, maar ook in winkels gepickt moeten worden en het dus voor al het personeel makkelijk moet zijn het verzendlabel uit te draaien. In de praktijk kost dit altijd meer tijd dan verwacht. Het efficiënt inrichten van dit proces bespaart tijd en geld’, meldt Rob van den Heuvel, CEO van Sendcloud.

Snel een label printen

‘Voordat we de samenwerking aangingen met Divide en Sendcloud kostte het ons 25 seconden om in ons magazijn één label te printen. Het inpakken van een order kost ons gemiddeld 10 seconden, waardoor we nog 15 seconden stonden te wachten totdat het etiket geprint was. Met de Sendcloud-integratie wordt een label nu in 9 seconden geprint. Vermenigvuldig deze besparing met de honderdduizenden orders en je ziet vanzelf hoeveel tijd ons dat bespaart. In totaal is dat nu al één FTE’, aldus Kappen.