Same-day delivery groeit met 11 procent

thuisbezorging

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van same-day delivery. Dat blijkt uit cijfers van Sendcloud, het verzendplatform voor e-commerce. In Nederland is het gebruik van de dienst waarbij pakketten nog dezelfde dag bezorgd worden, in het eerste halfjaar van 2022 met maar liefst 11 procent toegenomen.

In december 2021 was er al een stijging van 69 procent te zien ten opzichte van januari 2021. Daarmee werd de groei van same-day delivery ingezet en die trend zet zich dit jaar voort, de dalende online omzetten ten spijt. Zo meldt het CBS dat de online omzet in april van dit jaar met 19,1 procent is afgenomen ten opzichte van een jaar eerder.

Van same-day delivery werd in juni 2022 echter 11 procent vaker gebruik gemaakt ten opzichte van januari van dit jaar, aldus Sendcloud. In vergelijking met het eerste halfjaar van 2021 is dit aandeel zelfs verdubbeld (51%). Pakketbezorgers als DHL Express, Fietskoeriers, Instabox en Trunkrs spelen volgens het platform ook goed in op deze flexibele bezorgoptie.

Piek op maandagen

De drukste dagen voor e-commerce-leveringen zijn doorgaans dinsdag en woensdag. Vaak omdat orders in het weekend worden ontvangen, op maandag worden verstuurd en dan op dinsdag of woensdag geleverd worden. Bij same-day delivery blijkt maandag echter de drukste dag te zijn.

Uit eerder consumentenonderzoek, Sendcloud’s E-commerce Delivery Compass, blijkt dat 18 procent van de Nederlandse consumenten behoefte heeft aan levering op dezelfde dag. De cijfers van dit jaar bevestigen dat die trend inderdaad doorzet.

De consument verwacht dat bezorging op dezelfde dag mogelijk moet zijn wanneer een bestelling vóór 13.56 uur wordt geplaatst. Daarnaast zou zelfs één op de vijf consumenten (19%) niet overgaan tot een bestelling wanneer een online retailer niet de gewenste bezorgoptie biedt.

Consumenten steeds veeleisender

‘Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om pakketbezorging en willen zelf beslissen waar, wanneer en hoe een pakket bezorgd wordt. De recente pilot van Kruidvat waarbij fietskoeriers dezelfde dag nog aan huis bezorgen, en de eerdere lanceringen van De Bijenkorf en Blokker dit jaar, zijn hier goede voorbeelden van’, aldus Rob van den Heuvel, CEO en co-founder van Sendcloud.

Door een same-day delivery-verzendoptie aan te bieden, kunnen online retailers beter aan de klantwens tegemoetkomen, meent Van den Heuvel. Een mix van vervoerders helpt daarbij de pakketvolumes te spreiden, waardoor retailers niet afhankelijk zijn van één partij. ‘Ook zijn zo meerdere bezorgopties te bieden, waarmee je iedere vervoerder in zijn eigen kracht zet. Zeker in deze tijd, waarbij de arbeidskrapte in de logistieke sector niet onopgemerkt blijft.’