Schreeuwend tekort aan personeel in logistieke en transportsector

Het aantal vacatures in de logistieke en transportsector is het afgelopen jaar sterk gestegen. Dat blijkt uit cijfers van vacaturesite Indeed. Het aantal onvervulde banen in de sector nam tussen 2016 en 2017 met maar liefst 30 procent toe. De provincie Limburg en een bedrijf als VDL ondervinden daarvan inmiddels de gevolgen.

Het Sectorinstituut Transport en Logistiek maakte begin juli 2017 al melding van het feit dat er 140.000 mensen in de logistieke sector werken: het hoogste aantal sinds 2009. De cijfers van Indeed maken echter duidelijk dat de vacatures in de logistieke en transportsector het afgelopen jaar 40 procent minder vaak werden bekeken dan in het jaar ervoor. Daardoor blijven veel functies langere tijd openstaan.

Ondertussen neemt de vraag naar logistiek personeel alleen maar toe. Met name door de groei en populariteit van e-commerce stijgt ook de vraag naar pakketbezorgers en werknemers in distributiecentra. Zo deed Coolblue recent nog een oproep voor duizend nieuwe bezorgers. En met de feestdagen in zicht zal de vraag naar logistiek werknemers alleen maar blijven toenemen.

Volgens Indeed hebben bedrijven vooral moeite hun vacatures voor ervaren logistiek managers in te vullen: van alle vacatures voor deze functie blijft 57 procent langer dan zestig dagen openstaan. Ook de vacature van (senior) supply chain specialist blijkt moeilijk te vervullen (49 procent staat langer dan zestig dagen open), gevolgd door vacatures voor transportplanners (33%), logistiek analisten (31%) en supply chain engineers (31%).

Vacatures bij VDL

De krapte op de arbeidsmarkt speelt ook de VDL Groep uit Eindhoven, producent van onder andere voertuigen en onderdelen voor de automotive-industrie, parten. Volgens topman Willem van der Leegte krijgt het bedrijf de vacatures in Nederland momenteel maar moeilijk ingevuld. Om die reden overweegt het nu meer productie naar het buitenland te verplaatsen, meldt Van der Leegte in het Eindhovens Dagblad van 4 november 2017.

VDL breide het afgelopen jaar uit met maar liefst 3000 medewerkers. Dat is vooral te danken aan de onstuimige groei van de fabriek in het Limburgse Born, waar het bedrijf auto’s maakt voor BMW. Ondanks die toename staan er bij VDL nog steeds 300 vacatures open, die maar moeizaam ingevuld kunnen worden. Vooral op het terrein van onderzoek en ontwikkeling is er een tekort aan goed opgeleid personeel.

Nieuw distributiecentrum Inditex

En dan is daar nog de kwestie van de Spaanse modeketen Inditex, dat bij de bouw van een groot distributiecentrum niet voor Limburg koos uit vrees dat er onvoldoende personeel beschikbaar zou zijn. Het moederbedrijf van modewinkels Zara en Bershka gaf volgens VVD-gedeputeerde Twan Beurskens uiteindelijk de voorkeur aan een bedrijventerrein in Lelystad, aldus Beurskens tegenover 1Limburg.

De gang van zaken rond Inditex toont volgens Beurskens hoe nijpend de situatie is. ‘Een goede grondprijs kon daar niet tegenop’, aldus de gedeputeerde. Limburg liep hierdoor een investering van 100 miljoen euro mis. Inditex koos uiteindelijk voor een kavel op Lelystad Airport Businesspark, grenzend aan de luchthaven. Hier verrijst in 2019 een dc van 170.000 vierkante meter. De nieuwe locatie levert de regio 400 tot 800 banen op.