Innovatiedrang leidt tot grote vraag naar supply chain professionals

arbeidsmarkt

Het aantal vacatures binnen het vakgebied Supply Chain Management is dit jaar in het tweede kwartaal met ruim 19 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. Reden daarvoor is dat het innoveren en optimaliseren van de productie-keten de industriële en logistieke sector momenteel op scherp zet. Daarbij is de ondersteuning van professionals met specifieke vaardigheden gewenst; vakkennis alleen wordt niet meer voldoende geacht. Dat meldt detacherings-, wervings- en selectiebureau Yacht.

Volgens Yacht blijven de functienamen in vacatures (vooralsnog) gelijk, maar veranderen de functie-inhoud en gevraagde competenties van supply chain professionals. Bedrijven zijn volgens het bureau op zoek naar professionals die kunnen bijdragen aan conceptontwikkeling, implemen-tatie en beheersing van nieuwe concepten in een veranderende omgeving. ‘Competenties die supply chain professionals daarbij nodig hebben, zijn een hoog analytisch vermogen, een creatieve en praktische instelling en implementatiekracht’, aldus Hilbrand van der Kooi, directeur SCM&P bij Yacht.

Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2016 laten de functies ‘logistiek manager’ en ‘supply chain manager’ de sterkste groei zien met respectievelijk 35 en 24 procent. Beide rollen zijn nodig voor conceptontwikkeling en implementatie. De meest gevraagde functie binnen het vakgebied blijft de functie van ‘supply chain planner’ met bijna 1300 vacatures in het tweede kwartaal van dit jaar. Op landelijk niveau zijn er nu voor elke beschikbare supply chain professional 2,2 vacatures beschikbaar; in de regio Brabant is er met drie vacatures per professional zelfs sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt.

Innovatiedrang

‘De aanleiding voor die krappe arbeidsmarkt is de ongelooflijke innovatiedrang binnen de industriële en logistieke sector. Organisaties zetten trends om in de dagelijkse praktijk en zijn op zoek naar de beste supply chain professionals. Zo geeft big data Koninklijke Vezet de mogelijkheid om in te spelen op weersafhankelijke consumptiepatronen. Het e-commerce-concept Beerwulf stelt Heineken in de gelegenheid om te anticiperen op de groeiende behoefte aan speciale bieren. 3d-printing maakt dat Defensie diverse reserve-onderdelen wereldwijd snel en efficiënt beschikbaar kan maken’, aldus Van der Kooi.

Automatisering en robotisering van warehousefaciliteiten biedt volgens de directeur SCM&P van Yacht bedrijven de kans kostenefficiënter te opereren. Zo zijn afgelopen maand bijvoorbeeld zowel Lidl als FrieslandCampina gestart met investeringen in nieuwe warehousefaciliteiten in respectievelijk Roosendaal en Meppel.