Schots bedrijf wil veerdienst naar Eemshaven

Eemshaven

Het Schotse bedrijf TEC-Farragon wil een veerdienst tussen Eemshaven en Rosyth, vlakbij Edinburgh. Op die manier krijgen de Schotten een directe verbinding met het Europese vasteland en zijn ze beter voorbereid op de komende brexit, meldt RTV Noord.

De ferry’s moeten op termijn dagelijks tussen Eemshaven en Rosyth gaan varen. Vermoed wordt dat ze in Eemshaven zullen aanmeren bij Sealane Terminals. Dat bedrijf investeerde recent 6,5 miljoen euro voor de bouw van een nieuw vrieshuis. Ook werd de havenkade er met 100 meter verlengd. Mogelijk wordt ook rederij Stena Line bij de plannen betrokken.

Eemshaven trok de aandacht van TEC-Farragon vanwege de gunstige ligging ten opzichte van belangrijke afzetmarkten voor de Schotse whisky- en houtindustrie, waaronder landen als Duitsland, Denemarken en Italië. Ook de goede infrastructuur in het gebied zou voor TEC-Farragon als een groot pluspunt worden beschouwd.

Eemshaven als rechtstreekse verbinding

In 2010 verviel de veerdienst naar Zeebrugge; sinds die tijd wordt door de Schotten al gezocht naar een alternatieve Europese haven. Momenteel wordt de haven van Dover gebruikt. Van daaruit worden goederen via Calais verder Europa ingebracht. Vanwege de brexit geven de Schotten echter de voorkeur aan een rechtstreekse verbinding.

De Britse regering houdt rekening met maandenlange chaos in de haven van Dover in geval van een no-deal-brexit. De veerdienst van Rosyth naar Eemshaven – die zo’n twintig uur zal duren – zou dan uitkomst bieden. De ferry’s zullen voornamelijk vracht vervoeren, maar kunnen ook een groot aantal passagiers en auto’s meenemen.

De eerste afvaart van de veerdienst staat gepland voor eind oktober.

Bron: RTV Noord