Webwinkelen zorgt voor wildgroei aan pakketbezorgers in de wijk

pakketbezorging

De steeds toenemende populariteit van het webwinkelen heeft een ongewenst neveneffect: woonwijken slibben zo langzamerhand dicht met koeriers en bestelbusjes. Dat bericht het FD op 6 april 2016. De vraag is of de bezorging van al die pakketjes niet efficiënter kan.

Walther Ploos van Amstel, lector city logistics bij de Hogeschool van Amsterdam, maakt zich zorgen over de groei van het aantal pakketbezorgers. Studenten turfden in het voor- en najaar van 2015 in een gemiddelde woonwijk al twaalf tot vijftien verschillende bestelbussen per dag. Sommige daarvan komen dagelijks wel drie keer in de straat. ‘En dat gaat snel naar dertig tot vijftig besteldiensten per dag. Rampzalig voor de wijk’, aldus Ploos van Amstel.

Huub Vermeulen, directeur operations & fulfilment van Bol.com, houdt er al rekening mee dat lokale overheden in grote steden zich straks gaan bemoeien met het transport in de binnensteden. ‘Wellicht gaan zij op de een of andere manier afdwingen dat het huis-aan-huistransport lokaal georganiseerd wordt vanuit een centrale, milieuvriendelijke oplossing.’

Elektrisch rijdende transportmiddelen

Hoewel er veel gefilosofeerd wordt over de bezorging met drones, verwacht Vermeulen meer van autonome, elektrisch rijdende transportmiddelen. ‘Deze passen veel eenvoudiger in onze infrastructuur en werken waarschijnlijk veel beter in een dichtbevolkt land. Maar het zal nog minimaal vijf jaar duren voor hier praktisch werkende oplossingen te verwachten zijn.’

Zo’n oplossing zou ook een plaatselijke (fiets)koerier kunnen zijn die van de winkel naar de klant gaat. In de Verenigde Staten is dit een fenomeen dat in opkomst is. eBay werkt al zo. Als daar iets besteld wordt, checkt het bedrijf de voorraad van winkels in de buurt van de klant en zorgt ervoor dat het artikel zo snel mogelijk per lokale koerier bezorgd wordt.

Cargobikes

Ook in Nederland zijn er inmiddels vervoerders die kijken naar een manier van bezorging die beter past in de wijk. Het Belgische Bubble Post begint met vrachtfietsen in Nederland en het Duitse Foodora bezorgt in Amsterdam, Utrecht en Den Haag met in roze geklede fietsers eten voor restaurants die niet zelf bezorgen. Een derde tot de helft van alle bestellingen leent zich voor ‘cargobikes’, blijkt volgens het FD uit onderzoek.

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-commerce, is van mening dat de hele pakjesketen, vanuit de fabriek tot in het keukenkastje, opnieuw moet worden uitgevonden. Hij verwacht dat een fijner vertakt distributienetwerk zal ontstaan met ophaalpunten net buiten de stad en meer verzamelpunten in de steden en woonwijken. ‘Dan mag iedereen zich inschrijven om de pakjes in een bepaald gebied te bezorgen. Je ziet dat al in de Verenigde Staten.’