Ricoh rolt BigMile wereldwijd uit

Ricoh

Ricoh wil BigMile, software voor het calculeren, analyseren en rapporteren van transportgerelateerde CO2-uitstoot, wereldwijd uitrollen. ‘Door BigMile over de hele wereld te standaardiseren, kunnen we de uitstoot van de verschillende regio’s vergelijken en zijn we tijdig klaar voor de opkomende wettelijke rapportageplicht’, aldus Martijn Spee van Ricoh Europe SCM.

Ricoh, de Japanse specialist in digitale werkplekken, is BigMile-gebruiker van het eerste uur. De onderneming zet continu in op een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering en kreeg wereldwijd al veel erkenning voor zijn duurzaamheidstrategie. Reductiemaatregelen in supply chain en logistiek vormen onderdeel van deze strategie. Initiatieven zoals het verhogen van de beladingsgraad, het toepassen van een modal shift en het optimaliseren van transportroutes zijn ondertussen gemeengoed.

Data van alle vervoerders

‘Scope 3, de indirecte CO2-uitstoot, werd in 2015 geïntroduceerd als onderdeel van de algehele reductiestrategie’, zegt Martin Swinnerton (foto, links), Manager Business Excellence bij Ricoh. ‘Ons transport is 100 procent uitbesteed, dus het was ingewikkeld om de data van alle vervoerders bij elkaar te krijgen. Het heeft een heel jaar geduurd voordat we een baseline hadden. En na drie jaar Excel hadden we de behoefte om de CO2-uitstoot buiten Excel om inzichtelijk te maken. We waren op zoek naar een oplossing waarbij we niet per se afhankelijk waren van de vervoerders voor het aanleveren van hun data.’

Standaard meetmethodiek

Daarnaast wilde Ricoh niet alleen inzicht in de totale CO2-uitstoot, maar ook inzicht in de uitstoot van verschillende modaliteiten, lanes en regio’s. ‘Hoe gingen we dat doen voor 4 miljoen pakketten?’, schetst Manager Transport Martijn Spee (foto, rechts) het vraagstuk. Om uitstoot te kunnen vergelijken, is een standaard meetmethodiek noodzakelijk. ‘Daar bieden BigMile en het Global Logistics Emissions Council (GLEC) framework een antwoord op. Zo kunnen we niet alleen vervoerders onderling met elkaar vergelijken, maar bijvoorbeeld regio’s, lanes of de uitstoot van een tuktuk in Azië met een Amerikaanse hoog-volumetruck’, illustreert Spee.

Voorbeeldfunctie

Destijds koos Ricoh mede voor BigMile omdat het een Nederlands bedrijf is. ‘Omdat alles nog in ontwikkeling was, vonden we het fijn een leverancier dicht bij huis te hebben’, zegt Spee. Dat de Japanse multinational BigMile nu wereldwijd gaat uitrollen, is dus veelzeggend voor zowel BigMile als voor Ricoh zelf. ‘Ricoh Europe is de voorloper en heeft een voorbeeldfunctie voor gebieden als Latijns-Amerika en Azië. Elke regio kan straks zijn eigen data uploaden in BigMile.’

BigMile helpt ook om de regionale strategie te ontwikkelen, meent Spee. ‘Onze doelstelling is om CO2-neutraal te worden. Dat houdt in dat er wereldwijd minimaal 4 procent reductie per jaar gerealiseerd moet worden om tot 40 procent reductie te komen in 2030 ten opzichte van 2020. Dat is ook ons target voor Scope 3. En elke regio is vrij in de manier waarop ze dit behalen: door duurzamere transportoplossingen, netwerkefficiency of een betere beladingsgraad.’