Lidl stopt met invliegen van groente en fruit

Lidl

Lidl stopt met het invliegen van groente en fruit voor haar Nederlandse winkels. Met het nemen van deze maatregel wil de supermarktketen de CO2-uitstoot terugdringen die vrijkomt bij het transport van deze producten.

Lidl kiest voor het transport van groente en fruit geleidelijk aan voor alternatieve vervoersmiddelen. Zo zullen bijvoorbeeld aspergetips, sperziebonen en verse peulvruchten niet langer ingevlogen worden. Met ingang van maart 2023 mag er helemaal geen groente of fruit meer per vliegtuig aangeleverd zijn.

‘Wij hebben ons gecommitteerd aan het halen van het Klimaatakkoord van Parijs’, meldt Quirine de Weerd, Senior Manager Corporate Social Responsibility and Relations van Lidl Nederland. ‘Dit besluit draagt bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en past bij ons als duurzame, efficiënte en kostenbewuste organisatie.’

Korte keten voor Lidl

Eerder had Lidl Zweden al de primeur van het stoppen met het invliegen van fruit. Nu is Nederland dus aan de beurt. Overigens komen volgens Lidl, afhankelijk van het seizoen, bijna alle producten van de groente- en fruitafdeling in haar winkels van Nederlandse bodem. De supermarktketen wil op die manier de keten zo kort mogelijk houden.

Lidl claimt nu dat zij als eerste landelijke voedselketen stopt met het invliegen van groente en fruit. Maar ook een supermarktketen als Plus laat weten al enkele jaren geen groente en fruit meer per vliegtuig te importeren, de groene asperges uitgezonderd. Daarvoor wordt door Plus nog naar een alternatieve oplossing gezocht.

Vervoer per containerschip

Overigens komt maar een klein deel van alle geïmporteerde groente en fruit per vliegtuig naar Nederland. Nog geen 1 procent, meldt het FD aan de hand van Europese importdata. Met name avocado’s, bessen, komkommers en mango’s worden ingevlogen. Zo’n 70 procent van alle groente en fruit komt per containerschip hier naartoe.

Lidl beschikt sinds deze zomer ook over een eigen rederij. Met Tailwind Shipping Lines rekent de supermarktketen af met problemen in de containervaart als trage bezorging en hoge transporttarieven. Tailwind startte de nieuwe containerlijndienst tussen een drietal havens in China en drie Europese havens, in Koper, Barcelona en Rotterdam.