Eurotunnel duurzame optie voor goederenvervoer per spoor

Eurotunnel

Nederland is ook na de Brexit nog altijd de op twee na grootste exporthandelspartner van het Verenigd Koninkrijk. Zo werd in 2022 voor 3,1 miljard euro aan goederen vervoerd, waaronder vooral veel plantmateriaal en snijbloemen. Een belangrijke handelsverbinding tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk is Eurotunnel Le Shuttle Freight. Deze stelt bedrijven die goederen per vrachtwagen naar het VK vervoeren in staat dat op een duurzame en snelle manier te doen.

In de afgelopen 26 jaar hebben al meer dan 33 miljoen vrachtwagens Eurotunnel Le Shuttle Freight benut en is er ruim 700 miljoen ton aan uiteenlopende spullen vervoerd, vooral tijdgevoelige goederen en snijbloemen. De transportdienst rijdt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, met een piekcapaciteit tot zes vertrekkende treinen per uur in beide richtingen. Een vloot van vijftien truckshuttles, elk 800 meter lang, kan het Kanaal oversteken in een treinreis van 35 minuten. Dat gebeurt met een snelheid van 140 km per uur.

Van de totale hoeveelheid goederen die in 2022 door Eurotunnel Le Shuttle Freight werd vervoerd, kwam een kwart uit de Benelux. Nederland tekende voor 15 procent van de vracht. Ons land exporteert elk jaar voor ongeveer 855 miljoen euro aan plantaardig materiaal en snijbloemen naar het Verenigd Koninkrijk. Ook dit jaar zal onze bloemensector naar verwachting 551.098 ton produceren, waarvan volgens gegevens van de Association of Horticultural Producers (AIPH) 14 procent bestemd is voor het VK.

Minder vervuilend

Het vervoer via Eurotunnel Le Shuttle Freight is minder vervuilend voor het milieu dan alternatieve vormen van vervoer. Bedrijven die voor deze dienst kiezen, stoten twaalf keer minder CO2 uit dan wanneer ze hun producten per veerboot van Calais naar Dover vervoeren. De oversteek met Eurotunnel Le Shuttle Freight scheelt bovendien ongeveer 25 kilometer op de route naar Londen vergeleken met vervoer over het traject van Calais naar Dover. Ook dit bespaart dus brandstof, tijd en CO2-uitstoot.

Sinds 1 januari 2021 is douane­aangifte verplicht bij het vervoeren van goederen tussen het VK en de EU. Om een vlottere ervaring voor de klanten te garanderen, heeft Eurotunnel een innovatieve, digitale dienst ontwikkeld, de Eurotunnel Border Pass. Die stelt transportbedrijven in staat om op een snelle en efficiënte manier met hun goederen de grens over te steken, door douane-informatie door te geven aan de relevante autoriteiten nog voordat ze aan de andere kant van het Kanaal arriveren.

Duurzaam alternatief voor transport

‘Eurotunnel Le Shuttle Freight is een duurzamer alternatief voor transport, bespaart kostbare tijd en is de snelste vervoerder over het Kanaal voor export naar het Verenigd Koninkrijk’, aldus Christian Dufermont, Commercial Director Freight bij Eurotunnel. Volgens Dufermont is de transportdienst ook met het naderende bloemenseizoen met maximaal zes vertrekken per uur en per richting ook op piektijden in staat klanten te helpen bij een snelle levering van hun producten.