Overbelast PostNL moet pakketjes weigeren

PostNL

PostNl kampt deze decembermaand met bezorgproblemen, en in haar kielzog diverse andere pakketbezorgers ook. Ondanks flink opschalen en oproepen aan de consument cadeautjes tijdig te bestellen, lukt het niet alles tijdig te bezorgen. PostNl zag zich vlak voor Sinterklaas zelfs genoodzaakt pakketten te weigeren omdat ze aan haar taks zat.

Door de coronacrisis bestellen consumenten meer dan ooit online. Bij PostNL werden de afgelopen periode zo’n 1,5 miljoen pakketten per dag verwerkt. Om het netwerk draaiende te houden, werd besloten een deel van de door webwinkels aangeboden pakjes niet op te halen. Alleen zo zou het bedrijf erin slagen 95 procent van de pakketten op tijd te leveren, meldt RTL Nieuws. Een aantal webwinkels zag zich dan ook gedwongen andere bezorgdiensten als DPD, Trunkrs en Snel Shared Logistics in te schakelen.

Webwinkels die een contract hebben met PostNL betalen dit jaar mee aan de maatregelen die het postbedrijf heeft genomen om de feestdagendrukte aan te kunnen. Van 20 november tot en met 31 december betalen zij 25 cent extra per pakket. Toch biedt dat geen garantie, ondervond Berry de Snoo van online speelgoedwinkel Lobbes.nl. Drie dagen voor Sinterklaas kreeg De Snoo een mailtje dat PostNl die dag geen pakketten kwam ophalen, terwijl de dag ervoor ook al karren waren blijven staan. ‘Ze laten gewoon een speelgoedbedrijf in de steek, vlak voor Sinterklaas.’

PostNl rigoureus opgeschaald

Volgens PostNL heeft het bedrijf de afgelopen tijd al rigoureus opgeschaald: er werden extra werknemers en meer vrachtwagens ingezet, sorteercentra bleven langer open en er werd extra opslagruimte gehuurd. ‘Dat kost geld, die extra kosten hebben we doorberekend’, verklaart een woordvoerder van PostNl aan RTL Nieuws. ‘Natuurlijk is het wrang dat de webwinkels meer moeten betalen en we nu toch niet alles ineens kunnen wegbrengen. Maar we doen nog steeds veel meer dan normaal.’ Verder opschalen is volgens PostNl ook niet mogelijk.

Ook capaciteitsproblemen bij DHL

Ook DHL – de nr. 2 onder de pakketbezorgers – maakt bekend momenteel met capaciteitsproblemen te kampen. Alle pakketjes worden nog wel opgehaald, maar het bedrijf neemt geen nieuwe klanten meer aan. Het aantal werknemers werd op voorhand al tijdelijk uitgebreid van 5900 naar 9200 mensen. DHL bezorgt momenteel iedere dag zo’n 1,2 miljoen pakjes. Concurrent PostNL laat weten met Sinterklaas achter de rug alle pakketten weer op te willen halen. ‘Maar we kunnen geen beloftes doen. Het is een super onvoorspelbaar jaar.’

Bron: RTL Nieuws