E-commerce-sector zet zich schrap voor feestdagen

waveless WMS

De feestdagen zorgen ieder jaar voor een flinke toename in het aantal online bestellingen. Webwinkels verwachten dit jaar mede door de coronamaatregelen echter een extra omzetstijging van meer dan 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een enkeling verwacht zelfs een verdubbeling, blijkt uit een rondgang van Thuiswinkel.org. Webwinkels en pakketbezorgers nemen dan ook extra maatregelen om de drukte het hoofd te kunnen bieden. Daarnaast wordt de consument opgeroepen cadeaus tijdig te bestellen.

De piekdagen liggen dit jaar naar verwachting op Black Friday (27 november) en Cyber Monday (30 november). ‘Webwinkels en vervoerders doen er alles aan om ondanks de moeilijk voorspelbare toekomst de juiste prognoses te maken en voorbereidingen te treffen, zoals het uitbreiden van de capaciteit en inzetten van extra mankracht en transport, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

De piek komt bovenop de toename in online aankopen door de coronacrisis. 80 procent van de webwinkels verwacht een stijging van de omzet door Covid-19, zo blijkt uit de inventarisatie van Thuiswinkel.org. Bij webwinkels wordt dan ook keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken en bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd.

Kortingsacties vervroegd

‘We zien dat veel webwinkels al vroeg op de bestelpiek anticiperen. Sinds vorig jaar zijn ze al eerder hun kortingsacties gaan aanbieden. Bijvoorbeeld met mooie kortingsacties op Singles’ Day op 11 november en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk’, aldus Jongen.

Het kan in deze extreem drukke periode volgens Jongen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet direct verzonden en de volgende dag bezorgd kan worden. ‘Met de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’ vragen we de consument daar rekening mee te houden en ruim van tevoren te bestellen’, aldus Jongen. Deze campagne is vandaag – 27 oktober – van start gegaan.

PostNL

Ook PostNL maakt zich op voor wellicht de drukste periode ooit, meldde directeur Pakketten & Logistiek Liesbeth Kaashoek vorige week aan NU.nl. Vóór de corona-uitbraak in Nederland bezorgde het bedrijf dagelijks zo’n 900.000 pakketten. Sinds half maart zijn dat een miljoen pakketten per dag. Op piekdagen tikt PostNL zelfs bijna de anderhalf miljoen aan. En daar komen nu de feestdagen nog eens bovenop.

‘We zetten in de piekperiode extra vrachtwagens in, duizend extra bezorgers erbij en we werken 24/7’, licht Kaashoek toe. ‘Door de coronacrisis hebben we ook geleerd om samen met onze klanten – de webwinkels – te kijken hoe we de pakjes op het juiste moment bezorgd krijgen.’ Zo beginnen webwinkels als gezegd eerder met hun campagnes en worden acties zoveel mogelijk gespreid.