Ook Amsterdam heeft nu rechtstreekse treinverbinding naar China

China

Na Tilburg en Rotterdam heeft nu ook Amsterdam een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer naar China. Op 7 maart vertrok de allereerste directe containertrein vanuit de Amsterdamse haven naar de Chinese oostkust. De trein legt 11.000 kilometer af in zestien dagen en biedt daarmee een snel, goedkoop en milieuvriendelijk transportalternatief tussen Nederland en China.

De nieuwe treinverbinding is een initiatief van Nunner Logistics, in samenwerking met TMA Logistics, Port of Amsterdam en Rail Cargo Group. Volgens Nunner neemt de vraag van goederentransport van en naar China toe, zeker nu de schepen langzamer zijn gaan varen om zo minder brandstof te verbruiken. Vervoer per trein is een veel sneller alternatief, terwijl de kosten veel lager liggen dan die van vervoer per vliegtuig.

De initiatiefnemers verwachten in eerste instantie vooral producten vanuit China naar Nederland te vervoeren, maar zien door de aantrekkende Aziatische economie ook de vraag naar Nederlandse producten in China in rap tempo toenemen. Met name elektronica, automotive, bier, kindervoeding en luxe textielgoederen zijn Nederlandse productgroepen die snel aan populariteit winnen.

One Belt, One Road

Erwin Cootjans, CEO van Nunner Logistics, laat weten trots te zijn op de uitbreiding van het Chinese spoorwegnetwerk. ‘De nieuwe verbinding maakt het voor transporteurs, retailers en merken uit Nederland en omliggende landen nog makkelijker om handel te drijven met en vanuit China.’ Momenteel rijdt er wekelijks één trein, maar Cootjans verwacht dat dit al snel zal uitbreiden naar twee of drie diensten per week.

De nieuwe treinverbinding maakt deel uit van het ‘One Belt, One Road’-programma, een initiatief van de Chinese overheid voor een betere verbinding met de rest van de wereld. Het is een herintroductie van de legendarische Zijderoute, die eeuwenlang de belangrijkste doorvoerroute tussen Europa en Azië vormde. Inmiddels zijn er al meer dan zestig landen betrokken bij het programma.

Lees ook: ‘Zijderoute 2.0 reikt tot in Tilburg’ en ‘Tilburg profiteert van plek aan zijderoute’.