Ook Accell Group kampt nu met hoge fietsvoorraden

Accell Group

Fietsenfabrikant Accell Group kampt nu ook met veel te hoge voorraden. Leveringsproblemen tijdens de coronapandemie liggen daaraan ten grondslag. Het zorgde voor een nettowinst die met maar liefst 62 procent terugliep naar 27 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag over 2022.

Het beruchte bullwhip-effect heeft ook toegeslagen bij Accell. De fietsenfabrikant uit Heerenveen – bekend van merken als Batavus, Sparta, Koga, Raleigh en Babboe – is in Europa marktleider in e-bikes en de nummer 2 in fietsonderdelen en accessoires. Vorig jaar openbaarden de naweeën van de coronapandemie zich bij de producent. Als gevolg daarvan stegen de voorraden met 70 procent, bericht het FD.

Verstoringen van de supply chain

De oorzaak van de problemen ligt in de sterk gestegen vraag naar fietsen tijdens de coronapandemie, in combinatie met flinke verstoringen van de supply chain. Veel onderdelen waren in die periode moeilijk te verkrijgen, waardoor fietsen niet konden worden afgemaakt en uitgeleverd. Om toch maar aan voldoende onderdelen te komen, werden overal orders geplaatst.

In het vierde kwartaal van 2022 waren de meeste supply chain-problemen weer achter de rug en werden de orders plotseling geleverd. Dat resulteerde erin dat Accell zijn voorraden enorm zag oplopen tot een bedrag van 936 miljoen euro. In de jaren vóór de pandemie schommelde dat bedrag tussen de 300 en 350 miljoen euro. Accell was dan ook genoodzaakt dit op te vangen met een extra lening van 75 miljoen euro.

Prijzen verlaagd

Hoewel de fabrikant er eerst nog vanuit ging dat het voorraadniveau vanaf het tweede kwartaal dit jaar zou gaan dalen, is inmiddels duidelijk dat dit niet het geval is. Om die reden werden begin deze maand de prijzen voor sommige categorieën e-bikes fors verlaagd. Accell volgt daarmee het voorbeeld van Stella. Ook deze producent van e-bikes worstelt momenteel met te hoge voorraden.

Accell vermeldt in het jaarverslag door de supply chain-problemen minder fietsen te hebben kunnen leveren. Waar de afzet van e-bikes nog met 2 procent steeg, liep die van traditionele fietsen met 4 procent terug ten opzichte van een jaar eerder. De totale fietsafzet daalde met 1 procent naar 845.000 stuks. Doordat e-bikes duurder zijn dan gewone fietsen kwam de omzet nog wel 4,5 procent hoger uit op een bedrag van 1,44 miljard euro.

Bron: FD