‘Geef klant online inzicht in actuele winkelvoorraad’

winkelvoorraad

Retailers moeten het de klant nóg gemakkelijker maken. Dat is essentieel om te overleven in de winkelstraat, meent Manhattan Associates, technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannel commerce. Hoe ze dat kunnen doen? Bijvoorbeeld door online inzicht te geven in de actuele winkelvoorraad, zodat klanten precies weten waar ze aan toe zijn en niet misgrijpen wanneer ze de winkel bezoeken.

Klanten weten de weg naar de winkels weer te vinden, maar dat gaat lang niet altijd van harte. Winkelstraten kunnen al snel vol raken met winkelend publiek terwijl retailers zich aan een strakke bezoekersnorm moeten houden. Daar bovenop komt dat slechts een derde van de Nederlanders (36%) shoppen in de winkelstraat ziet als een uitje om even te ontspannen, blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Meer dan de helft van alle respondenten (57%) ervaart de huidige drukte in supermarkten en winkels zelfs als vervelend. Optimaliseren van de winkelervaring is dan ook een must.

Voor de coronapandemie uitbrak, was winkelen vooral een manier voor consumenten om nieuwe ervaringen en inspiratie op te doen. Een dagje uit zonder verplichtingen. Inmiddels is shoppen in Nederland echter met name een praktische aangelegenheid. Maar liefst 84 procent van alle Nederlanders bezoekt een fysieke winkel zodat ze het product met eigen ogen kunnen beoordelen voordat ze iets kopen. Bijna twee op de drie respondenten (65%) geeft daarnaast aan dat ze zich (online) voorbereiden op wat ze willen aanschaffen in de winkel. Zo blijft de winkel een belangrijke plek om klanten te informeren en te inspireren.

Inzicht in de beschikbare voorraad

Als het aankomt op de winkelervaring, vinden Nederlanders de mogelijkheid om vooraf inzicht te hebben in de beschikbare voorraad van producten in de winkel erg belangrijk. Voor ongeveer driekwart van de respondenten (73%) staat deze optie in zijn of haar top-3. Voor 30 procent van alle ondervraagden is dit zelfs het nummer 1-antwoord. Ook het hebben van de zekerheid dat winkeliers en bezoekers zich aan de gestelde Covid-maatregelen houden, is een top-3-antwoord voor 67 procent; één op de drie Nederlanders zet dit antwoord zelfs op de eerste plaats. Het draait voor Nederlandse consumenten zodoende om gemak en veiligheid.

De uitkomsten van het onderzoek – uitgevoerd door Multiscope onder 1100 Nederlanders – laten zien dat fysieke winkels, ongeacht een pandemie, een belangrijke rol blijven vervullen tijdens het aankoopproces. Klanten kunnen zich online oriënteren en nemen vervolgens een besluit in de winkel, waar professioneel personeel aanvullend advies en extra service kan bieden. Het is voor retailers echter belangrijk het gemak van de klant nog verder te optimaliseren, meent Manhattan Associates.

Gemak en een positieve shopervaring

‘Consumenten zullen voor zichzelf de ultieme afweging maken hoe ze shoppen, online en/of fysiek. Door online inzage te geven in de winkelvoorraad kunnen retailers onzekerheid bij de consument wegnemen, zodat ze goed voorbereid op pad kunnen’, meldt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. ‘In winkels kunnen klanten zich verder oriënteren en een artikel voelen, passen of uitproberen. Tegelijkertijd biedt het retailers de mogelijkheid extra service te verlenen. Dat benadrukken de cijfers uit ons onderzoek. Gemak en een uitstekende positieve shopervaring, online of in de winkel, maken het verschil’, aldus Van den Broecke.