Jeroen Both, Accell: ‘Lockdown unieke kans voor verduurzaming supply chains’

Jeroen Both

De fietsenmarkt groeide al jaren gestaag, tot door de lockdowns in verschillende landen de omzet in het voorjaar van 2020 stilviel, om anderhalve maand later juist te exploderen. De huidige ondercapaciteit bij onderdelenleveranciers in onder andere Azië zal moeten worden aangevuld met nieuwe productielocaties, waar mogelijk dichter bij afzetmarkten. ‘De tijd is rijp om onze supply chain fundamenteel te wijzigen’, zegt Chief Supply Chain Officer Jeroen Both van Accell Group. Een kijkje in de keuken bij deze marktleider in e-bikes.

Door Martijn Lofvers, Edwin Tuyn en Mirjam Hulsebos

Accell Group, met hoofdkantoor in Heerenveen, is fabrikant van een aantal bekende fietsmerken, waaronder Batavus, Haibike, Ghost, Lapierre, Koga, Raleigh, Sparta en bakfietsenmerken Babboe en Carqon. Het bedrijf is in Europa marktleider in e-bikes en de nummer 2 in fietsonderdelen en accessoires. Naast e-bikes en stadsfietsen heeft Accell ook racefietsen en mountainbikes (MTB’s). Accell is uitvinder van de moderne e-bike (Sparta) in 2004 en van de moderne e-mountainbike onder het merk Haibike in 2010. Tot enkele jaren geleden opereerden de merken autonoom. Accell zag in dat het daarmee zowel marketingtechnisch als in de supply chain kansen liet liggen en stak vanaf 2015 in op integratie. Een operatie die aan de supply chain-kant wordt geleid door Jeroen Both.

Hoe ben je op deze positie terechtgekomen?

‘Ik werk mijn hele carrière al in operations en supply chain. Mijn vrouw en ik hadden op een gegeven moment besloten dat we graag in het buitenland wilden wonen en werken. Ik koos daarom voor een functie bij Britisch American Tobacco (BAT), een groot bedrijf met veel mogelijkheden. De eerste jaren heb ik in Duitsland gewerkt. Daarna zijn we vertrokken naar Moskou, waar ik een supply chain hub heb opgezet voor Oost-Europa. Daarna volgden functies in Singapore en Korea, waar ik ook steeds weer nieuwe supply chain-operaties kon opzetten. Onze kinderen verhuisden al die jaren gewoon mee en zaten op internationale scholen. Toen ze echter de leeftijd kregen dat ze gingen studeren, wilden ze dat graag in Europa doen. De oudste koos zelfs voor Groningen. Voor ons was dat het moment om terug te keren naar Nederland. Ik kreeg de functie van Operations Directeur bij BAT Niemeyer, maar heel kort daarna werd ik ook gebeld door een headhunter voor een leidinggevende vacature bij Accell. Bij Niemeyer runde ik een bestaande operatie. Dat had ik eerder gedaan, altijd nadat ik die operatie eerst zelf had opgezet. Ik weet daardoor van mezelf dat ik het leuker vind om te bouwen dan om op de winkel te passen. Bij Accell lagen kansen om weer te gaan bouwen.’

Wat is de meest waardevolle ervaring die je meeneemt naar Accell?

‘Dat is zonder twijfel mijn internationale achtergrond. Ik heb in veel verschillende landen en culturen gewerkt en gewoond. Daar krijg je een groot aanpassingsvermogen van. Bij Accell sourcen we veel in Azië. Het is een enorm voordeel als je weet hoe je in die landen zakendoet. Supply chain-kennis kun je overal opdoen, maar goed aanvoelen hoe je met mensen uit andere culturen samenwerkt, leer je alleen in de praktijk.’

Je hebt als CSCO zitting in de board. Hoe belangrijk is dat?

‘Heel belangrijk. Accell was tot mijn aantreden decentraal geleid. In 2014 had het bedrijf een nieuwe strategie gedefinieerd, waarvan onder andere de kern was dat ze meer synergievoordelen wilden halen uit alle overgenomen bedrijven. Dat brengt een groot transformatieprogramma met zich mee en raakt alle uithoeken van het bedrijf; van marketing en sales tot productontwikkeling, sourcing en logistiek. Daarbij komt dat wij geen onderdelenfabrikant zijn, maar een ontwerp- en assemblagebedrijf. Wij ontwerpen de fietsen, laten de onderdelen vervolgens ontwikkelen bij onze vaak Aziatische partners en zetten de fietsen vervolgens in Europa in elkaar met onze expertise. De supply chain heeft daarmee een belangrijke impact op het bedrijfsresultaat.’ … … …

Jeroen BothMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 4 – 2021.