Ontketende blockchain

mierenhoop

Wat kan blockchain voor supply chains betekenen? In mijn ogen heel veel. Deze encryptietechniek, waarmee data op een versleutelde manier worden gedeeld, kan in principe twee kernuitdagingen van supply chains na tientallen jaren eindelijk oplossen. Nu kent blockchain als belangrijkste toepassing Bitcoin, waarmee digitale geld- en informatiestromen zijn geïntegreerd via een peer-to-peer-netwerk van pc’s.

Op dit moment staat volgens IT-analistenbureau Gartner blockchain op de piek van de zogenaamde Hype Cycle voor opkomende technologie. Enkele bedrijven hebben recentelijk aangekondigd met deze technologie goederen- en informatiestromen in de supply chain te integreren.

Rederij Maersk wil volgend jaar deze technologie toepassen om sneller en efficiënter de lading van zeecontainers te verzekeren. Philips heeft het plan schaarse materialen te kopen en vervolgens gedurende de volledige levenscyclus te volgen via blockchain. En IBM heeft aangekondigd samen met Unilever, Nestlé, Dole en Walmart voor de voedingsmiddelenindustrie een blockchain in te richten waarin voor alle transacties gegevens over producten worden toegevoegd, zodat sneller is te achterhalen waar de producten vandaan komen en wat ermee is gebeurd.

Wat mij opvalt, is dat dit allemaal voorbeelden betreffen van het volgen van producten en materialen stroomafwaarts in de supply chain. Professor Hau Lee van Stanford University heeft mij er tien jaar geleden in een interview op gewezen dat het opslingereffect, waarbij een kleine verandering in de vraag bij de eindconsument een gigantisch effect creëert voorin de keten, de moeder van alle supply chain-problemen blijft.

Blockchain kan in theorie eindelijk de goederen-, informatie- en geldstromen integreren en daarmee synchroniseren. In de supply chain van koffie kan blockchain ervoor zorgen dat bij de aankoop van een pak koffie in de supermarkt alle betrokken ketenpartners, inclusief de boer van de koffiebonen vooraan de keten, binnen een paar minuten betaald krijgen. Dit zou het opslingereffect drastisch reduceren en tegelijkertijd cashflow-problemen in de keten elimineren. Dit vergt wel openheid, samenwerking en vertrouwen van alle ketenpartners om tot dit Utopia te komen.

Martijn Lofvers, uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl