Brexit-blockchain

mierenhoop

Op 29 maart 2019 is het waarschijnlijk wederom D-Day: brexit. Sommigen verwachten nog een referendum in het Verenigd Koninkrijk waardoor wellicht de hele brexit wordt afgeblazen. Maar hopen op deze goede afloop moet bedrijven er niet van weerhouden zich voor te bereiden.

‘Brexit betekent 28 echtscheidingen’, verduidelijkte Gartner-analist Tom Enright in een overvolle zaal tijdens een recent congres in Londen. Hij voorspelde dat de brexit een enorme ramp zal betekenen voor supply chains. ‘Dagelijks komen 14.000 vrachtauto’s naar het Verenigd Koninkrijk en 28 procent van de aanvoer komt uit de EU. De kant van het contracteren is een probleem, omdat bedrijven inzicht moeten hebben in het complete leveranciersnetwerk.’

Hij noemde als voorbeeld een inkoper bij een Italiaans bedrijf die voornamelijk halffabricaten inkoopt in Frankrijk. Maar deze leverancier blijkt weer componenten uit Spanje te halen die zijn samengesteld uit onderdelen vanuit het VK met ook nog onderdeeltjes uit Duitsland. In dit praktijkvoorbeeld passeert deze supply chain twee keer de grens met het VK. ‘Supply chain managers en -directeuren moeten de bedrijfsstrategie voor de brexit leiden’, adviseerde Enright. ‘Want dit zal niet worden gefikst in een silo.’

Negenhonderd extra medewerkers Nederlandse douane

In een recent onderzoek door het Chartered Institute of Procurement & Supply zegt 43 procent van de Britse respondenten zich niet te kunnen voorbereiden op de brexit, omdat toekomstige handelsovereenkomsten onduidelijk zijn. De Nederlandse douane bereidt zich al wel met negenhonderd extra medewerkers voor op de nieuwe douaneformaliteiten vanwege het vertrek van het VK uit de EU. De wachttijd voor vrachtauto’s bij de ferry’s naar het VK, vooral geladen met groente en fruit, kan door deze controles oplopen naar 20 minuten.

Eerder dit jaar voerden Maersk en IBM een succesvolle pilot met blockchain uit voor de snelle afhandeling van 200 documenten voor de import van avocado’s van Afrika naar Rotterdam. De Belgische start-up T-mining heeft al drie succesvolle blockchain-applicaties in de Antwerpse haven opgeleverd, waaronder eentje voor de import van appels uit Nieuw-Zeeland. De Europese havens moeten de brexit aangrijpen voor het grootschalig toepassen van blockchain om zo de douaneafhandeling bij de brexit geautomatiseerd en dus snel af te handelen.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media

martijn.lofvers@supplychainmedia.nl