Online B2B-bestedingen groeien met 13 procent

online B2B-bestedingen

Ook zakelijke bestellers doen hun aankopen steeds vaker online: 90 procent van hen deed het afgelopen jaar een internetbestelling. De online B2B-bestedingen zijn het afgelopen jaar dan ook gemiddeld met 13 procent gegroeid; bij grote bedrijven (250+ werknemers) bedroeg het percentage zelfs 47 procent. Dat blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6502 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.

‘De afgelopen jaren heeft B2B e-commerce een significante groei doorgemaakt, mede door de coronapandemie. We zien dat deze groei nog altijd doorzet; ook zakelijke bestellers ervaren het gemak van de online (groot)handel’, meldt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org. De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75 procent van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Daarnaast verwacht bijna de helft van de kopers over vijf jaar meer dan 90 procent online te bestellen.

Tijdsbesparing en beleving zijn essentieel voor zakelijke online besteller

Meer dan de helft van de zakelijke online bestellers is ouder dan vijftig jaar. Hoewel deze groep niet is opgegroeid met e-commerce, is de online sector inmiddels onmisbaar voor hen. De belangrijkste redenen om online te bestellen, zijn tijdsbesparing (35% van de ondervraagden) en het gemak van bezorging (28%).

‘Zakelijke bestellers zien dus duidelijk andere voordelen dan consumenten. Voor zakelijke bestellers is de tijdsbesparing het belangrijkst. Zij hebben vaak al een relatie en prijsafspraken met leveranciers. Voor hen is het belangrijker dat de bestelling en verzending zo efficiënt mogelijk verlopen. Consumenten hechten juist meer belang aan gemak tijdens de bestelling, keuzemogelijkheden en prijs’, aldus Ten Ham.

De belangrijkste reden voor professionals om niet online te kopen, is het niet kunnen voelen of zien van het product (27%). ‘Dit nadeel ervaren consumenten ook. De oplossing voor zowel B2B als B2C e-commercebedrijven is werken aan de beleving. Zorg voor duidelijke foto’s, 3D-visualisaties, reviews en online advies, zo trek je de laatste offline bestellers over de streep’, adviseert Ten Ham.

Snelle levertijd en lage bezorgkosten van belang

Leversnelheid en bezorgkosten zijn van grote invloed op het zakelijk online bestellen. Gevarieerde bezorgopties zijn hierbij belangrijk. Ook track & trace is voor veel bestellers van groot belang. Lage bezorgkosten kunnen zelfs zorgen voor meer orders, geeft bijna 30 procent van de online bestellers aan. Ten Ham: ‘Bezorgwensen verschillen per branche. Zo vinden bestellers in de handel en de zorg een snelle levering belangrijk, terwijl bezorging op een specifiek tijdstip belangrijker is voor de zakelijke dienstverlening.’

Concessies voor duurzame levering

Zakelijke internetbestellers zijn ook steeds vaker bereid concessies te doen voor een duurzame levering. Voor ruim een derde van de bestellers mag een duurzame levering ten koste gaan van de levertijd, en een vijfde is bereid hier extra voor te betalen. ‘Een duidelijke trend door de hele e-commercesector: duurzaamheid is belangrijk. Ook zakelijke klanten stellen steeds meer duurzaamheidseisen aan de verkopende partij. Wij motiveren de hele sector om hier actief op in te spelen en altijd duurzame opties aan te bieden, zowel op product- als op leveringsniveau’ aldus Ten Ham.