Ook zakelijk Nederland bestelt nu massaal online

zakelijk Nederland

Bijna 40 procent van zakelijk Nederland heeft het afgelopen jaar een online bestelling geplaatst voor het bedrijf. Zakelijke bestellers kopen online met name kantoorartikelen, maar ook productcategorieën waarvan je het niet zo snel zou verwachten. Machines of tractoren bijvoorbeeld worden al voor een kwart uitsluitend online besteld. Dat blijkt uit de eerste B2B E-commerce Markt Monitor, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in de B2B e-commerce van Thuiswinkel.org en PostNL.

‘Consumenten zijn al jarenlang gewend om online aankopen te doen, en deze trend slaat nu ook over op zakelijke inkopers. Omdat webwinkels zich ook op B2B-gebied professionaliseren, kunnen zakelijke inkopers veel tijd en geld winnen door hun aankopen online te doen’, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

‘De bedragen die met zakelijke aankopen gemoeid zijn, vragen om betrouwbare webshops. We zien dat zakelijke webshops op dat gebied echt aan een inhaalrace begonnen zijn. Ze worden sneller, slimmer en gebruiksvriendelijker.’ Webwinkels die zich oorspronkelijk alleen op consumenten richtten, leveren volgens Jongen nu ook aan zakelijke kopers – en andersom.

Profiel van zakelijke besteller is divers

De mate waarin online besteld wordt, verschilt per branche. Zo wordt in de Zakelijke Dienstverlening door veel mensen online besteld: 50 procent van de bestellers geeft hier aan wel eens via een website te kopen. Bestellers bij groothandels doen echter veruit de meeste online bestellingen: gemiddeld 275 per jaar. Dat zijn meer dan drie keer zoveel bestellingen als andere typen bedrijven doen.

Producenten geven online met gemiddeld €83.568 per jaar het meest uit. Dit is ruim anderhalf keer meer dan een gemiddelde besteller bij een groothandel uitgeeft; de groep die na de producenten per jaar het meest bij webshops spendeert. Met name managers (68%) en inkopers (65%) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functies (22%) al online bestellingen doen.

Ook specialistische producten worden vaker online besteld

Kantoorartikelen worden het meest online besteld (39%), gevolgd door computers en randapparatuur (34%). Uit het onderzoek blijkt echter ook dat grote, specialistische producten als machines, werktuigen, tractoren en vervoersmiddelen inmiddels al voor 25 procent online worden besteld.

Zakelijke inkoper selecteert vooral op prijs

Zo’n 70 procent van de zakelijke bestellers geeft aan webwinkels te vergelijken op prijs. Daarnaast selecteert 59 procent van de zakelijke bestellers webwinkels op aspecten als leversnelheid, keuze van vervoerder of leveren op een specifiek moment.

Kansen voor B2B e-commerce

Tijdsbesparing is voor 40 procent van de werknemers de belangrijkste reden om online te bestellen. Maar er zijn ook drempels: een op de drie bestellers wil de producten zien en voelen. Volgens Thuiswinkel.org en PostNL liggen hier dan ook kansen voor webwinkels: goede productinformatie in tekst en beeld zou de zakelijke online verkoop volgens hen flink kunnen stimuleren.