‘Stimuleer consument in kiezen van duurzame bezorgoptie’

Een paar simpele interventies op de check-outpagina van webwinkels kunnen al leiden tot duurzamere bezorgkeuzes van consumenten. Dat zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Op deze manier kunnen webwinkeliers op eenvoudige wijze bijdragen aan de vermindering van de CO₂-uitstoot bij de pakketbezorging in de last mile.’

Consumenten in de check-out van de webwinkel stimuleren om de meest duurzame bezorgoptie te kiezen, is effectief. De beste manier om dit te doen, is het aanbieden van informatie over de CO₂-uitstoot van de bezorgopties en/of het vooraf aanvinken van de duurzaamste keuze als standaard. Dit blijkt uit onderzoek naar de effecten van duurzaamheidsinterventies op bezorgkeuzes, dat in opdracht van Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is uitgevoerd.

In het onderzoek mochten de respondenten een cadeau uitzoeken, waarna zij werden doorgestuurd naar een van de vijf check-outpagina’s en daar een bezorgkeuze moesten maken. De bezorgopties waren hetzelfde, maar de pagina’s verschilden in de manier waarop de informatie over de CO2-impact werd gepresenteerd.

Informatie over CO2-impact heeft positief effect

Verstrekken van informatie over de CO2-impact van de aangeboden bezorgopties heeft een positieve uitwerking op de bezorgkeuze van consumenten. Waar in de groep zónder extra informatie 8,1 procent van de respondenten koos voor de meest duurzame bezorging, lag dit percentage bij de groepen waarin wél informatie over de CO2-impact werd gegeven op gemiddeld 16 procent. Het geven van informatie én standaard de duurzaamste optie aanvinken, sorteert echter het meeste effect. Bijna 30 procent van de consumenten kiest in dat geval voor de meest duurzame optie.

‘Wij adviseren webwinkeliers dan ook om een tweeledige interventie op te nemen op de check-outpagina’, aldus Wijnand Jongen. ‘Dit is de meest logische en natuurlijke plek voor deze interventies, omdat de online consument hier in het aankoopproces de keuze voor de bezorgoptie maakt en daar dus nog beïnvloed kan worden. Via Bewust Bezorgd kunnen webwinkels dit op een gemakkelijke manier doen.’

Groen blaadje

Tot slot bleek uit het onderzoek dat consumenten een groen blaadje niet per se als symbool zien voor een duurzame optie, ondanks het positieve effect op een duurzame keuze in dit onderzoek. Daarnaast doen  de resultaten vermoeden dat het groene blaadje als duurzaamheidssymbool onvoldoende opvallend is, en begrijpelijkheid en zeggingskracht mist.