Nieuwe distributiecentra moeten groei Action faciliteren

Action

Winkelketen Action is nog lang niet uitgegroeid. In 2017 kwamen er in de zeven Europese landen waar de prijsvechter actief is in totaal 243 nieuwe vestigingen bij; komend jaar worden die markten verder uitgebreid. In de periode daarna moet uitbreiding in een drietal nieuwe landen volgen. Om die groei te kunnen faciliteren, zullen de komende twee jaar eerst nog vijf nieuwe distributiecentra gebouwd worden.

Het bedrijf uit Zwaagdijk wil op middellange termijn doorgroeien naar 2500 tot 3000 winkels en een omzet van 10 miljard euro, meldt het in het op 9 maart verschenen jaarbericht. De uitbreidingen zullen in eerste instantie plaatsvinden in de huidige zeven markten, meldt bestuursvoorzitter Sander van der Laan. ‘We hebben wel land acht, negen en tien op het oog, en ook de volgorde bepaald, maar eerst zullen we de komende twee jaar nog vijf distributiecentra bouwen. Sommige daarvan zijn nodig voor die nieuwe landen.’

Uitbreiding in Frankrijk en Duitsland

Met een investering van circa 200 miljoen euro maakt Action, eigendom van de Britse investeerder 3i, zich klaar voor de geplande nieuwe groeifase. Van der Laan ziet met name in Frankrijk en Duitsland genoeg mogelijkheden tot uitbreiding. Het bedrijf groeide in die landen de afgelopen tijd verreweg het hardst. Ook werden er vorig jaar twee nieuwe distributiecentra geopend. ‘Waarom zouden we heel hard naar nieuwe landen hollen als we dichter bij huis nog heel hard kunnen groeien?’, aldus Van der Laan.

Action telt op dit moment 1110 winkels verspreid over de landen Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen. Het aantal winkels in Nederland ligt op 368, in Frankrijk zijn dat er 344. Toch is Frankrijk in omzet Nederland inmiddels voorbijgestreefd. Dat heeft met name te maken met het feit dat Frankrijk allemaal nieuwe, grotere vestigingen heeft. Ook opende de prijsvechter vorig jaar een zestal winkels in Polen. Het komend jaar zal dat aantal uitgebreid worden.

Sportartikelen nieuwe productcategorie

Action kondigt bovendien de komst van een veertiende productcategorie aan: die van de sportartikelen. Behalve de bekende categorieën als de kantoorartikelen, multimedia, huishoudproducten en kleding, zullen in de winkels van de prijsvechter straks dus ook items als sportkleding, halters, preparaten, sportschoenen en verzorgingsproducten te vinden zijn. ‘We beginnen nu met zo’n tachtig artikelen en breiden dat het komende half jaar uit naar tweehonderd, aldus Van der Laan.

Bron: FD