Logistieke spin-off

blockchain

Hoe pakken logistiek dienstverleners digitalisatie en innovatie aan? Nu hun opdrachtgevers, de verladers, steeds meer om innovatie vragen en initiatieven op gebied van digitalisatie in de supply chain ontwikkelen, kunnen logistiek dienstverleners niet achterblijven.

Een eerste antwoord op deze roep naar digitale vernieuwing is het oprichten van innovatielabs. Logistiek dienstverlener DSV heeft afgelopen najaar een 3D Exploration Lab in Moerdijk geopend om te testen hoe deze nieuwe technologie waarde kan toevoegen in de supply chain van klanten. Kuehne + Nagel laat in het recent geopende innovatiecentrum in Utrecht allerlei nieuwe technologie, zoals drones voor het tellen van voorraden en smart glasses voor orderpicken, zien aan klanten in een praktijkomgeving.

Een tweede ontwikkeling is het gebruik van logistieke start-ups. Verschillende kleine en grote logistiek dienstverleners maken in Nederland gebruik van de start-ups Synple en Quicargo. Beide starters van Nederlandse bodem bieden een platform dat online een overzicht geeft van lege ruimtes in vrachtauto’s waarmee ladingen zijn te combineren.

Een stap verder dan het gebruiken van start-ups is het zelf eentje in de markt te zetten. Logistiek dienstverlener Damco heeft het bedrijf Twill opgezet, een online freight forwarding-platform voor het boeken van zeetransport vanuit Azië naar Europa. Twill concurreert rechtstreeks met de start-ups Kontainers, Transporteca en Shypple.

Ook DHL heeft begin vorig jaar een zelfstandige start-up gelanceerd. Saloodo is een digitale marktplaats voor Europese vracht over de weg. Het concurreert met een reeks Europese start-ups als Everoad, OnTruck, InstaFreight, FretLink, Synple, Cargonexx en Quicargo.

Logistieke spin-offs

Eigenlijk zijn Twill en Saloodo geen echte start-ups. Ik zie deze startende bedrijven eigenlijk als logistieke spin-offs. Ze zijn als apart bedrijf opgezet, maar hebben het voordeel van een bestaande grote moeder die voor financiering en daarmee vertrouwen richting klanten zorgt. Amadou Diallo, Chief Executive Officer van DHL Global Forwarding, vertelde mij afgelopen februari dat hij voor het opzetten van zijn spin-off Saloodo zelf het team uitkoos en dat bewust in een apart gebouw heeft neergezet, weg van de corporate omgeving.

Zou het niet mooi zijn als ook logistiek dienstverleners een spin-off bedenken waarmee ze de pijn bij klanten op een compleet nieuwe manier kunnen oplossen?

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl