Supply chain-evenement als belevenis

mierenhoop

We leven tegenwoordig in een beleveniseconomie. Winkels kunnen alleen overleven als zij een belevenis bieden; winkelgemak regelt de consument wel online. Zo biedt Siemens een inspiratiehuis waar (potentiële) klanten producten kunnen uitproberen. Maar waarom zijn de meeste supply chain-congressen dan zo ontzettend saai?

Het is een vraag die ik mij een paar jaar geleden stelde. In 2017 bezocht ik een voor mij nieuw evenement over de logistiek van e-commerce in Berlijn. Het evenement werd dat jaar georganiseerd in een voormalige fabriekshal; de stands waren heel toepasselijk opgebouwd uit pallets. Hoewel het geluid van de presentaties slecht was en een duidelijke lijn in het geheel ontbrak, hing er toch – mede dankzij de aanwezige start-ups – een ondernemende en energieke vibe.

Een paar maanden daarna bezocht ik het supply chain-congres van Gartner in Londen. De locatie van het InterContinental O2-hotel met uitzicht op de Thames was strak en overweldigend. Verschillende keynote-sprekers waren erg inspirerend. Maar de gigantische locatie maakte dit evenement in mijn ogen onoverzichtelijk en afstandelijk; je kon heel lastig bekenden ontmoeten in de eindeloze reeks van parallelsessies.

De Silicon Valley van Europa

Ik kwam tot de conclusie dat er iets ontbrak in het aanbod van supply chain-evenementen. En daarnaast zag ik dat de aandacht voor supply chain start-ups in Europa erg versnipperd was; elk land had alleen aandacht voor enkele start-ups van eigen bodem. Maar als ik alle supply chain start-ups die ik in Europa was tegengekomen op een rijtje zette, dan deden zij in aantal en innovatie niet veel onder voor de Amerikaanse mediahype van logistieke start-ups uit Silicon Valley.

Zo ontstond bij mij het idee voor ons inNOWvate Supply Chain Event in 2018. Een belevenisevenement op een unieke locatie met topsprekers, technologie om aan te raken en veel supply chain start-ups. Onze eerste analyse van zestig supply chain start-ups, die samen maar liefst ruim 200 miljoen euro aan startkapitaal hadden opgehaald, visualiseerden we in een Maturity Matrix. Met de nationale vlaggen in deze visual hadden we in één keer de virtuele Silicon Valley van Europa voor de supply chain in beeld. En tijdens de European Supply Chain Start-up Contest op ons evenement krijgen deze innovatieve startende bedrijfjes de kans om zich – uiteraard kosteloos – te presenteren aan grote multinationals en andere gevestigde bedrijven met supply chains.

Inspiratie voor innovatie

De Rijtuigenloods in Amersfoort biedt als locatie een industriële sfeer waar supply chain professionals, van executives tot beginnende talenten, zich thuisvoelen. In de aanwezige treinrijtuigen presenteren zorgvuldig geselecteerde softwareleveranciers hun innovatieve oplossingen. En met een duidelijke storyline over de hele dag, krijgen alle deelnemers de benodigde inspiratie hoe zij hun supply chains kunnen innoveren, al vanaf de volgende dag. Want bedrijven kunnen niet wachten met innoveren. Vandaar onze slogan van inNOWvate Supply Chain Event: Connect – Combine – Create – Now!

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl

belevenis