Logistieke problemen drukken winst H&M

H&M

Het Zweedse kledingconcern H&M kampt met logistieke problemen. Die zorgden er ook voor dat de winst na belastingen in het tweede kwartaal met 22 procent daalde. Daarmee is het voor H&M de vierde keer op rij dat er sprake is van een daling van de winst. Ook een moeizame aanpassing aan de verkoop via internet is hier debet aan.

H&M worstelt met een nieuw logistiek systeem, bericht het FD. Het systeem is geïntroduceerd om kleding sneller in de winkels te krijgen, maar in die opzet is het Zweedse bedrijf volgens de krant nog niet geslaagd. Het systeem functioneert niet zoals het moet, waardoor de voorraden zijn opgelopen.

Volgens het kledingconcern spelen de problemen vooral in belangrijke markten als de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en België. In de Noordse landen kwamen de onlineverkopen hierdoor onder druk te staan. Om de voorraden toch te kunnen verkopen, zag H&M zich gedwongen de prijzen te verlagen.

Omschakeling naar online

H&M heeft daarnaast moeite de omschakeling te maken naar de online verkoop van kleding. Ondanks dat laat het kledingconcern in zijn vooruitblik weten dat de zaken inmiddels de goede kant opgaan. CEO Karl-Johan Persson zegt er vertrouwen in te hebben dat het tweede halfjaar voor H&M beter zal verlopen.

Bron: FD