Zalando bezorgt razendsnel Adidas-bestelling

Zalando

Een bestelling bij Adidas, geleverd door Zalando. Het sportmerk en het online platform voor fashion en lifestyle testen momenteel in Parijs hoe ze hun logistieke capaciteiten nog beter kunnen benutten. Tijdens de pilot-fase verstuurt Zalando goederen vanuit het eigen logistieke centrum in Moissy-Cramayel en levert deze dezelfde of uiterlijk de volgende dag aan Adidas-klanten in Parijs. Bijzonderheid is dat de bestelling niet werd gedaan bij Zalando, maar op Adidas.fr.

De pilot ging begin deze maand van start en is de eerste test van Zalando op het gebied van multichannel. Met deze werkwijze wil het bedrijf zijn merkpartners meer en makkelijkere manieren aanbieden om gebruik te maken van het Zalando-platform. Adidas-klanten in Parijs ontvangen hun bestellingen sneller: binnen een bezorgvenster van twee uur op dezelfde of de volgende dag. De pakjes worden klaargemaakt in een logistiek centrum van Zalando, maar worden in een neutrale doos geleverd.

Test belangrijke stap binnen platform-strategie Zalando

‘Deze test is een belangrijke stap binnen onze platform-strategie’, meldt Jan Bartels, Senior Vice President Customer Fulfilment bij Zalando. Hij laat weten blij te zijn samen met partner Adidas te kunnen werken aan deze vernieuwende aanpak, waarbij synergieën gecreëerd worden waar de klanten hun voordeel mee kunnen doen. ‘Zowel de Adidas-klanten als onze eigen klanten plukken hier de vruchten van, omdat we het gebied waarbinnen Zalando same day delivery aanbiedt, verder kunnen uitbreiden’, aldus Bartels.

Alexandra Morton, Senior Vice President Supply Chain Management Europe bij Adidas, laat weten met de pilot in te kunnen spelen op de verwachtingen van de doelgroep. De klanten in Parijs profiteren daardoor nu van een snellere levering, aldus Morton. ‘De pilot toont wat ons jarenlange en succesvolle partnerschap zo uniek maakt. Adidas en Zalando delen een passie voor experimenteren en innovatie. Dat biedt ons de kans om voortdurend nieuwe dingen uit te testen.’

Steeds meer voorraad opgeslagen op verschillende locaties

De pilot zal in eerste instantie zes tot twaalf maanden duren. Daarna vindt een evaluatie plaats. Met het lopende project hopen Adidas en Zalando in ieder geval ook een antwoord te bieden op een aantal veranderingen binnen de e-commerce. Klanten verwachten steeds snellere levering en merken willen hun klanten bereiken via meer dan één kanaal en in verschillende landen. Dit betekent ook dat voorraad op steeds meer verschillende locaties moet worden opgeslagen.

Voor het online lifestyle-platform is dat ook reden om zijn Zalando Fulfillment Solutions (ZFS) verder te willen uitbreiden met multichannel-oplossingen. Al meer dan honderd merkpartners uit het partnerprogramma maken inmiddels gebruik van ZFS, wat inhoudt dat ze delen van hun voorraad opslaan in magazijnen van Zalando. Het platform verzorgt voor hen de levering aan klanten in momenteel veertien Europese markten.

Multichannel-aanpak uitproberen

‘In Parijs werken we niet samen met een ZFS-partner, maar testen we een belangrijk onderdeel van ons toekomstige ZFS-aanbod. We zien een groot potentieel om de multichannel-aanpak uit te proberen met merken die al een deel van hun assortiment bij ons opslaan. Door het sterke Europese logistieke netwerk van Zalando open te stellen voor onze partners, kunnen zij profiteren van onze logistieke expertise en werken we samen efficiënter’, aldus Bartels.